TK
O niewykonywaniu wyroków Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński| bezprawie legislacyjne| dyskontynuacja| Kazimierz Działocha| Konstytucja| luki w prawie| niewykonanie wyroku| Piotr Radziewicz| Rada Ministrów| RCL| Sejm| Senat| Trybunał Konstytucyjny
włącz czytnik— po pierwsze, przedmiotem obrad na posiedzeniach Sejmu są m.in. „informacje Trybunału Konstytucyjnego o istotnych problemach wynikających z jego działalności i orzecznictwa”;
— po drugie, „Sejm zapoznaje się z informacją Trybunału Konstytucyjnego o istotnych problemach wynikających z jego działalności i orzecznictwa oraz z uwagami Trybunału Konstytucyjnego o stwierdzonych uchybieniach i lukach w prawie, których usunięcie jest niezbędne dla zapewnienia spójności systemu prawnego Rzeczypospolitej Polskiej”;
— po trzecie, prezes TK przekazuje Prezydium Sejmu „orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego stwierdzające niezgodność z przepisami konstytucyjnymi aktu ustawodawczego oraz informacje o istotnych problemach wynikających z jego działalności i orzecznictwa”;
— po czwarte, do sejmowej Komisji Ustawodawczej „należą sprawy problematyki legislacyjnej i spójności prawa, współdziałania w organizowaniu procesu ustawodawczego i zapewnienia jego prawidłowości, rozpatrywania projektów ustaw i uchwał o szczególnym znaczeniu prawnym lub o znacznym stopniu złożoności legislacyjnej, sprawy związane z postępowaniem przed Trybunałem Konstytucyjnym oraz wynikające z orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, a także współudział w przeprowadzaniu kontroli wprowadzania w życie i wykonywania ustaw i uchwał Sejmu oraz koordynacja tych działań”;
— po piąte, sejmowa Komisja Ustawodawcza, przed terminem rozprawy, która będzie się odbywać w Trybunale wydaje opinię o zawartych we wniosku do TK zarzutach, co do niezgodności ustawy z przepisami konstytucyjnym.
Konkludując, regulamin Sejmu przewiduje jedynie ogólne środki o charakterze sygnalizacyjno-informacyjnym, nie stanowiąc jednocześnie o żadnym skutecznym mechanizmie służącym wykonywaniu orzeczeń TK. De lege lata, szczególną rolę w zakresie wykonywania orzeczeń TK można przypisać sejmowej Komisji Ustawodawczej, gdyż do jej „właściwości” należą „sprawy wynikające z orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego”. Komisja z uwagi na pełnione zadania powinna dysponować niezbędną wiedzą dotyczącą orzecznictwa TK, a czuwanie nad spójnością prawa również obliguje ją do przygotowywania projektów wykonujących orzeczenia trybunalskie. Dnia 25 stycznia 2012 r. sejmowa Komisja Ustawodawcza powołała Podkomisję stałą ds. Trybunału Konstytucyjnego, jednak w jej obowiązkach nie mieści się przygotowywanie projektów ustaw wykonujących orzeczenia TK, co — moim zdaniem — należy ocenić negatywnie.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Brak art. powiąznych.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.