TK
O niewykonywaniu wyroków Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński| bezprawie legislacyjne| dyskontynuacja| Kazimierz Działocha| Konstytucja| luki w prawie| niewykonanie wyroku| Piotr Radziewicz| Rada Ministrów| RCL| Sejm| Senat| Trybunał Konstytucyjny
włącz czytnikDnia 5 lutego 2014 r. sejmowa Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka wspólnie z sejmową Komisją Spraw Zagranicznych powołały Podkomisję stałą ds. wykonywania przez Polskę wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. Wydaje się, iż zasadne byłoby przyznanie odpowiednich kompetencji Podkomisji stałej ds. Trybunału Konstytucyjnego. Zwłaszcza że praktyka działania Komisji Ustawodawczej Sejmu VII kadencji ukazuje niedostateczne realizowanie tych obowiązków — od 11 listopada 2011 r. (tj. daty jej powołania) do 3 lutego 2014 r. przygotowała jedynie dwa projekty ustaw wykonujących orzeczenia TK. Celowe byłoby zatem stworzenie na podstawie regulaminu Sejmu skuteczniejszych mechanizmów zapewniających realizację powyższego zadania.
Należy również zaznaczyć, iż Sejm w celu wykonywania (również właściwego/ należytego wykonywania) orzeczeń trybunalskich mógłby wykorzystywać „fachowe zaplecze” w postaci Biura Analiz Sejmowych [dalej: BAS]. Jest to tym bardziej uzasadnione, iż aktualnie do zadań BAS należy m.in. „przygotowywanie analizy orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego oraz sygnalizacji w sprawach związanych z orzecznictwem TK”, jak również „prowadzenie bazy orzecznictwa TK na potrzeby Sejmu i jego organów”, przygotowywanie stanowisk Sejmu w postępowaniu przed TK44 oraz dokonywanie oceny „zasadności podjęcia prac legislacyjnych, jeżeli zarzuty zawarte we wniosku lub skardze konstytucyjnej albo treści pytania prawnego są oczywiście uzasadnione co do niezgodności aktu normatywnego z Konstytucją”. Powyższe uwagi niejako wpisują się w prezentowany w literaturze przedmiotu postulat zwiększenia roli Sejmu w wykonywaniu orzeczeń TK.
Jak wskazano, w świetle postanowień ustawy zasadniczej obowiązek wykonywania orzeczeń TK powinien ciążyć głównie na Sejmie. Jednak to Senat na podstawie regulaminu powierzył senackiej Komisji Ustawodawczej zadanie analizowania orzecznictwa TK i podejmowania działań ustawodawczych mających na celu wykonanie jego wyroków. Zgodnie z postanowieniami regulaminu Senatu, marszałek Senatu kierując do komisji orzeczenie Trybunału (w tym postanowienia sygnalizacyjne), zleca zbadanie konieczności podjęcia działań ustawodawczych w odniesieniu do tego orzeczenia oraz wyznacza termin na rozpatrzenie sprawy. Komisja, po rozpatrzeniu sprawy, występuje do marszałka Senatu z wnioskiem o podjęcie inicjatywy ustawodawczej i przedkłada projekt ustawy wykonującej orzeczenie albo informuje o przyczynach niezłożenia wniosku o podjęcie inicjatywy ustawodawczej.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Brak art. powiąznych.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.