TK
Dobrowolski: Czy oświadczenie senatorskie jest zgodne z Konstytucją?
Konstytucja| oświadczenie senatorskie| Petycja obywatelska| regulamin Senatu| Senat| Ustawa o wykonywaniu mandatu posła i senatora
włącz czytnik4. Kwestia regulaminowych uprawnień senatorów związanych z instytucją oświadczeń senatorskich została w petycji połączona z brakiem podstawy konstytucyjnej do realizowania przez Senat funkcji kontrolnej („w żadnym miejscu Konstytucja RP ani także materia ustawowa nie umożliwia Senatowi RP realizowania funkcji kontrolnej”). W ten sposób, pośrednio podniesiono zarzut naruszania art. 95 ust. 2 Konstytucji przez Regulamin Senatu w analizowanym zakresie. Z dotychczasowych ustaleń wynika jednak, iż „materia ustawowa” daje podstawę prawną do regulaminowego ustanowienia instytucji oświadczań senatorskich. W konsekwencji przyjąć należy, iż albo ustawa o wykonywaniu mandatu posła i senatora wykracza poza konstytucyjnie ustalony podział zadań pomiędzy obie izby polskiego parlamentu, a tym samym ustawa i instytucja oświadczeń są niekonstytucyjne, albo - przeciwnie ww. ustawa nie narusza zastrzeżonej dla Sejmu funkcji kontroli rządu, w efekcie i oświadczenia senatorskie mieszczą się w konstytucyjnie i ustawowo określonych kompetencjach Senatu. W istocie chodzi więc o rozstrzygnięcie czy ustawa o wykonywaniu mandatu posła i senatora w zakresie w jakim przyznaje senatorom prawo do uzyskiwania informacji i wyjaśnień jest elementem kształtującym funkcję kontrolną.
Wyczerpująca ocena konstytucyjności ustawowego prawa senatorów do uzyskiwania informacji i wyjaśnień (a co za tym idzie obowiązku wskazanego podmiotu ich udzielenia) wykracza jednak poza zakres niniejszej opinii, gdyż ten wyznaczany jest przez zarzuty wskazane w petycji, a kwestia ta nie została tam w ogóle podniesiona. Na marginesie można jedynie zwrócić uwagę, iż możliwości Senatu uwzględniania petycji zawierających zarzuty niekonstytucyjności ustaw ograniczają się jedynie do przedłożenia Sejmowi odpowiedniego projektu ustawy zmieniającej lub kierowania przez grupę senatorów takiej ustawy do Trybunału Konstytucyjnego.
Niewątpliwie jednak ustalenia poczynione poniżej w związku z zarzutem niezgodności art. 49 Regulaminu Senatu z art. 95 ust. 2 Konstytucji będą odnosić się również, niejako przy okazji do zagadnienia konstytucyjności ww. ustawy. Zdając sobie sprawę z występowania takiej zależności dalsza analiza zostanie ograniczona do zagadnienia postawionego w petycji, a sprowadzającego się do odpowiedzi na pytanie: czy oświadczenia senatorskie są instytucją, za pomocą której Senat w sposób nieuprawniony sprawuje funkcję kontrolną?
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.