TK
ETS: Luksemburg zapłaci za niewykonanie wyroku o ściekach komunalnych
Dyrektywa Rady 91/271/EWG| ETS| Komisja Europejska| Luksemburg| ochrona środowiska| RLM| ścieki komunalne| zrzut ścieków
włącz czytnikTrybunał podkreślił również, że należy wskazać, iż uchybienie stwierdzone w pierwszym wyroku z 2006 r. trwało prawie siedem lat, a zatem bardzo długo, nawet jeśli trzeba przyznać, że zadania podlegające realizacji wymagały znacznego okresu obejmującego wiele lat i że stopień wykonania tego wyroku winien zostać uznany za zaawansowany (w odniesieniu do oczyszczalni ścieków w Bonnevoie, Hespérange, Mersch i Übersyren).
Jeżeli uchybienie stwierdzone w pierwszym wyroku z 2006 r. będzie trwało w dniu 28 listopada 2013 r., czyli w dniu ogłoszenia niniejszego wyroku, Luksemburg będzie ponadto zobowiązany do zapłacenia okresowej kary pieniężnej w wysokości 2 800 EUR za każdy dzień zwłoki, od wskazanej daty do dnia wykonania wyroku z 2006 r. Trybunał przypomniał, że nałożenie okresowej kary pieniężnej stanowi odpowiedni środek finansowy do zapewnienia pełnego wykonania wyroku.
Kryteriami, które należy uwzględnić, by zapewnić, że okresowa kara pieniężna wywrze odpowiedni nacisk, wymuszając jednolite i skuteczne stosowanie prawa Unii, są co do zasady czas trwania naruszenia, jego waga oraz możliwości finansowe danego państwa członkowskiego. Stosując te kryteria należy wziąć pod uwagę w szczególności skutki niewykonania wyroku dla odpowiednich interesów publicznych i prywatnych oraz to, jak pilne jest zastosowanie się przez państwo członkowskie do jego zobowiązań.
W niniejszej sprawie, o ile prawdą jest, że – jak twierdzi Luksemburg – ilość zrzutów, w odniesieniu do których RLM nie jest zgodna z wymogami dyrektywy, rzeczywiście uległa w tym państwie zmniejszeniu w 2011 r., co oznacza, że stopa niezgodności (wyrażona w RLM) uległa zmniejszeniu z 64% do 21%, o tyle należy mimo wszystko wziąć pod uwagę okoliczności obciążające stwierdzone przez Komisję, a mianowicie czas trwania naruszenia (wynoszący prawie siedem lat) oraz uznanie całego terytorium państwa za „obszar wrażliwy”. Kwalifikacja ta prowadzi do wniosku, że przynajmniej od 1999 r. Luksemburg musiał mieć świadomość konieczności wykonania prac umożliwiających dostosowanie swych oczyszczalni ścieków do wymogów prawa Unii.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.