TK



ETS: sankcje administracyjne bez wpływu na późniejsze sankcje karne

ETPC| ETS| Karta praw podstawowych

włącz czytnik
ETS: sankcje administracyjne bez wpływu na późniejsze sankcje karne
Foer Trybunału Sprawiedliwości UE. Foto: ETS

 Wedle stanowiska rzecznika generalnego Cruza Villalóna, Karta praw podstawowych Unii Europejskiej nie stoi na przeszkodzie temu, by dana osoba została ukarana w postępowaniu karnym w związku ze stanem faktycznym, w stosunku do którego uprzednio orzeczono prawomocne sankcje administracyjne dotyczące tych samych czynów. Zasada rzetelnego procesu sądowego wymaga jednak, by uwzględnić uprzednią sankcję administracyjną w celu złagodzenia sankcji karnej.

Unia Europejska, jej państwa członkowskie, a także inne państwa europejskie ratyfikowały Konwencję o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności (EKPC). Poszanowanie obowiązków wynikających z owej konwencji zapewnia Europejski Trybunał Praw Człowieka z siedzibą w Strasburgu.

Jednocześnie w związku z przyjęciem traktatu lizbońskiego Unia przyjęła Kartę praw podstawowych o charakterze wiążącym. W szczególności Karta praw podstawowych uznaje zasadę ne bis in idem, a więc prawo do niebycia ponownie sądzonym lub ukaranym w postępowaniu karnym za ten sam czyn.

W przypadku gdy dane prawo podstawowe zostało uznane zarówno w Karcie praw podstawowych, jak również w EKPC, Karta stanowi, że owe prawo powinno mieć znaczenie i zakres wynikający z EKPC.

Hans Fransson prowadzi działalność gospodarczą. W latach podatkowych 2004 i 2005 uchybił on w Szwecji swym obowiązkom w zakresie zeznań podatkowych. W dniu 24 maja 2007 r. szwedzkie organy celne nałożyły na H. Franssona sankcję w związku z naruszeniami podatkowymi popełnionymi w roku podatkowym 2004, w ramach której 4.872 koron szwedzkich odnosi się do naruszenia związanego z podatkiem VAT, którego funkcjonowanie Jest uregulowane w dyrektywie z 2006 r. W zakresie dotyczącym roku podatkowego 2005 organy szwedzkie nałożyły kolejną sankcję, w ramach której 3.255 koron szwedzkich odnosi się do naruszenia związanego z podatkiem VAT.

W dniu 24 maja 2007 r. organy podatkowe nałożyły na H. Franssona sankcję w związku z popełnieniem omawianych uchybień podatkowych. Ani sankcja nałożona za rok podatkowy 2004, ani nałożona za rok 2005 nie zostały zaskarżone, w związku z czym stały się prawomocne. Następnie, w czerwcu 2009 r. przeciwko H. Fransssonowi wszczęte zostało postępowanie karne. Prokurator oskarża H. Franssona o popełnienie przestępstwa karno-skarbowego w latach podatkowych 2004 i 2005. Zarzucane H. Franssonowi przestępstwo jest zagrożone karą pozbawienia wolności do 6 lat. Stan faktyczny leżący u podstaw aktu oskarżenia wniesionego przez prokuratora jest tym samym stanem faktycznym, który stanowił podstawę sankcji administracyjnej nałożonej w dniu 24 maja 2007 r.

Poprzednia 1234 Następna

Świat

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.