TK
ETS: sankcje administracyjne bez wpływu na późniejsze sankcje karne
ETPC| ETS| Karta praw podstawowych
włącz czytnikWedle stanowiska rzecznika generalnego Cruza Villalóna, Karta praw podstawowych Unii Europejskiej nie stoi na przeszkodzie temu, by dana osoba została ukarana w postępowaniu karnym w związku ze stanem faktycznym, w stosunku do którego uprzednio orzeczono prawomocne sankcje administracyjne dotyczące tych samych czynów. Zasada rzetelnego procesu sądowego wymaga jednak, by uwzględnić uprzednią sankcję administracyjną w celu złagodzenia sankcji karnej.
Unia Europejska, jej państwa członkowskie, a także inne państwa europejskie ratyfikowały Konwencję o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności (EKPC). Poszanowanie obowiązków wynikających z owej konwencji zapewnia Europejski Trybunał Praw Człowieka z siedzibą w Strasburgu.
Jednocześnie w związku z przyjęciem traktatu lizbońskiego Unia przyjęła Kartę praw podstawowych o charakterze wiążącym. W szczególności Karta praw podstawowych uznaje zasadę ne bis in idem, a więc prawo do niebycia ponownie sądzonym lub ukaranym w postępowaniu karnym za ten sam czyn.
W przypadku gdy dane prawo podstawowe zostało uznane zarówno w Karcie praw podstawowych, jak również w EKPC, Karta stanowi, że owe prawo powinno mieć znaczenie i zakres wynikający z EKPC.
Hans Fransson prowadzi działalność gospodarczą. W latach podatkowych 2004 i 2005 uchybił on w Szwecji swym obowiązkom w zakresie zeznań podatkowych. W dniu 24 maja 2007 r. szwedzkie organy celne nałożyły na H. Franssona sankcję w związku z naruszeniami podatkowymi popełnionymi w roku podatkowym 2004, w ramach której 4.872 koron szwedzkich odnosi się do naruszenia związanego z podatkiem VAT, którego funkcjonowanie Jest uregulowane w dyrektywie z 2006 r. W zakresie dotyczącym roku podatkowego 2005 organy szwedzkie nałożyły kolejną sankcję, w ramach której 3.255 koron szwedzkich odnosi się do naruszenia związanego z podatkiem VAT.
W dniu 24 maja 2007 r. organy podatkowe nałożyły na H. Franssona sankcję w związku z popełnieniem omawianych uchybień podatkowych. Ani sankcja nałożona za rok podatkowy 2004, ani nałożona za rok 2005 nie zostały zaskarżone, w związku z czym stały się prawomocne. Następnie, w czerwcu 2009 r. przeciwko H. Fransssonowi wszczęte zostało postępowanie karne. Prokurator oskarża H. Franssona o popełnienie przestępstwa karno-skarbowego w latach podatkowych 2004 i 2005. Zarzucane H. Franssonowi przestępstwo jest zagrożone karą pozbawienia wolności do 6 lat. Stan faktyczny leżący u podstaw aktu oskarżenia wniesionego przez prokuratora jest tym samym stanem faktycznym, który stanowił podstawę sankcji administracyjnej nałożonej w dniu 24 maja 2007 r.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.