TK
Kompas: O wykorzystaniu narzędzi partycypacji obywatelskiej na poziomie UE
Erazmus +| Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich| ISP| Komisja Petycji PE| Parlament Europejski| petycje| traktat z Maastricht| Unia Europejska
włącz czytnikZ drugiej strony, raport wskazuje na szereg deficytów pomniejszających rolę petycji i utrudniających wykorzystanie sporego zaufania, jakim cieszy się Komisja Petycji. Podkreśla m.in., iż wielu autorów petycji traci kontrolę nad dalszym przebiegiem działań prowadzonych w ich sprawie i nie uzyskuje od Parlamentu dostatecznie klarownej informacji zwrotnej o sposobie ich rozwiązania. Sytuacja taka nie sprzyja upowszechnieniu wśród obywateli Unii wiary w to, że korzystanie z petycji ma sens. Raport dowodzi, że ich rolę najchętniej doceniają zawodowi aktywiści (najczęściej podmioty działające na poziomie ponadlokalnym), w przypadku których złożenie petycji jest tylko elementem szerszej kampanii społecznej prowadzonej na różnych poziomach sprawowania władzy. Jedynie podjęcie takich działań upowszechniających, skierowanych do różnych grup społecznych i decydentów, z wykorzystaniem odpowiednich nakładów finansowych, daje organizatorom szanse osiągnięcia jakiegoś rezultatu w interesującej ich sprawie.
W oparciu o takie obserwacje (tutaj przedstawiono tylko ich wybraną część), raport postuluje m.in. zwiększenie przejrzystości działań Komisji Petycji oraz poprawę jej komunikacji z obywatelami i samorządami terytorialnymi. Jako niemniej istotne rozwiązanie wskazuje też potrzebę przyspieszenia procesu rozpatrywania petycji. Wywiady przeprowadzone z ich autorami pokazały, że niejednokrotnie w momencie ogłoszenia odpowiedzi na złożony przez nich wniosek, cała sprawa była już na tyle odległa, że jej rozwiązanie traciło znaczenie.
Pomimo wspomnianego w tym tekście wzrostu zainteresowania składaniem petycji w UE, poziom ich wykorzystania należy ciągle ocenić jako stosunkowo niski. W rezultacie, słabe jest też uznanie dla tego instrumentu w europejskim społeczeństwie. Sytuacja taka wskazuje na potrzebę prowadzenia dalszych, promujących zastosowanie petycji działań edukacyjnych. Warto je uwzględnić szczególnie w nowych edycjach unijnych programów, takich jak: „Europa dla Obywateli” czy „Erazmus+”. Zwiększeniu społecznego uznania dla tego mechanizmu demokracji bezpośredniej będzie służyła także postulowana wyżej poprawa poziomu transparentności w jego stosowaniu.
Biuletyn Kompas - Instytut Spraw Publicznych
Poprzednia 123 Następna
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.