TK



Kompas: O wykorzystaniu narzędzi partycypacji obywatelskiej na poziomie UE

Erazmus +| Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich| ISP| Komisja Petycji PE| Parlament Europejski| petycje| traktat z Maastricht| Unia Europejska

włącz czytnik
Kompas: O wykorzystaniu narzędzi partycypacji obywatelskiej na poziomie UE
Sala Obrad Parlamentu Europejskiego

Jedną ze wskazywanych często przyczyn niskiego poziomu zainteresowania mieszkańców kontynentu udziałem w podstawowym akcie demokracji na poziomie unijnym, czyli wyborach do Parlamentu Europejskiego, jest słabe zrozumienie przez nich zasad funkcjonowania wspólnotowych instytucji. Podkreśla się także zamkniętość tych ostatnich na dialog z obywatelami poszczególnych państw członkowskich. Te deficyty funkcjonowania Unii Europejskiej dostrzeżono jeszcze w latach 90ych XX w. i zaproponowano konkretne rozwiązania, mające im przeciwdziałać. Dobrym miejscem na ich przybliżenie jest Biuletyn Kompas, skoro wszystkie nakierowane były na wsparcie partycypacji obywatelskiej na poziomie unijnym.

W drugiej części materiału poświęconego temu zagadnieniu zajmiemy się narzędziem tego typu wprowadzonym jeszcze w 1993 roku w Traktacie z Maastricht, czyli prawem petycji do Parlamentu Europejskiego (w tym samym czasie umożliwiono też apelowanie do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich, tzw. ombudsmana). Zgodnie z wprowadzonymi wówczas do prawa traktatowego zapisami, każdy obywatel Unii Europejskiej  może zwrócić się do Parlamentu Europejskiego z petycją związaną z obszarem działania Unii Europejskiej. Możliwość taką wprowadzono na mocy zapisów art. 227 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) i art. 44 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej. W ten sposób wprowadzono w Unii Europejskiej, znane już w czasach starożytnych, najbardziej klasyczne narzędzie, umożliwiające obywatelom komunikowanie się z mającymi reprezentować ich interesy członkami władzy.

Jak działają petycje do Parlamentu Europejskiego?

Zgodnie z zapisami unijnych Traktatów do składania petycji uprawnieni sią wszyscy obywatele UE oraz przedstawiciele osób fizycznych lub prawnych posiadających miejsce zamieszkania lub statutową siedzibę w jednym z państw członkowskich. Dokument taki można złożyć indywidualnie lub wspólnie z innymi osobami czy podmiotami. Nie każdy taki wniosek będzie uznany za dopuszczalny i przyjęty do dalszego rozpatrywania przez Parlament Europejski. Aby tak się stało, musi się odnosić do spraw objętych zakresem działalności Unii Europejskiej (podobnie jak w przypadku europejskiej inicjatywy obywatelskiej, będącej specjalną formą petycji). Powinien także dotyczyć bezpośrednio osób go składających, co podlega jednak interpretacji o wyjątkowo szerokim zakresie.

Petycja może zawierać indywidualny wniosek, skargę lub komentarz dotyczący stosowania wspólnotowego prawa, lub też wezwanie Parlamentu Europejskiego do przyjęcia stanowiska w określonej sprawie. Co do idei, wnioski takie umożliwiają Parlamentowi Europejskiemu zwrócenie uwagi na wszelkie przypadki naruszenia praw obywateli Unii Europejskiej przez państwo członkowskie, władze lokalne lub instytucję.

Poprzednia 123 Następna

Świat

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.