TK
Kompetencyjny charakter art. 126 konstytucji RP
art. 126 Konstytucji| bezpieczeństwo państwa| ciągłość władzy państwowej| kompetencje| lex specialis| praktyka ustrojowa| Premier| Prezydent| Rada Ministrów| ratyfikacja| reprezentacja państwa| Sejm| Trybunał Stanu
włącz czytnikW naszej ocenie art. 126 Konstytucji nie może stanowić podstawy do podejmowania władczych działań przez prezydenta, które uwarunkowane będą czynnikami politycznymi, tj. ich motywem będzie potrzeba lub konieczność udziału w aktywnym prowadzeniu polityki, te są bowiem — co do zasady — zastrzeżone dla Rady Ministrów, a działania głowy państwa powinny być legitymowane odpowiednimi przepisami prawa. Brak konstytucyjnie i wyraźnie określonego organu przesądza o tym, że właściwa jest w tym przedmiocie Rada Ministrów, a Prezydent RP powinien wstrzymać się z podejmowaniem działań w zakresie prowadzenia polityki, jeżeli nie ma ku temu wyraźnych podstaw kompetencyjnych zwartych w konstytucji lub w ustawach zwykłych (por. art. 126 ust. 3 w zw. z art. 146 ust. 2).
Przedstawiona w niniejszym artykule koncepcja interpretacji art. 126 w swoisty sposób wzmacnia pozycję ustrojową głowy państwa. Jednak jest ona spójna z modelem polskiej prezydentury, który częściowo wyłamuje się z ram klasycznego parlamentaryzmu, o czym świadczy choćby powszechny jego wybór. Ponadto powszechny wybór prezydenta stanowi argument, który wspiera przedstawione w niniejszym opracowaniu stanowisko. Polskie rozwiązania ustrojowe umożliwiają prezydentowi aktywny udział w życiu politycznym państwa i oddziaływanie na jego funkcjonowanie. Prawodawca konstytucyjny przydzielił prezydentowi, obok tradycyjnej roli głowy państwa, bardzo ważne funkcje i zadania w zakresie ochrony bezpieczeństwa państwa zarówno wewnętrznego, jak i zewnętrznego. Jest on gwarantem ciągłości władzy i strażnikiem doniosłych wartości związanych z istnieniem państwa polskiego. Postanowienia ustawy zasadniczej, kompetencje prezydenta oraz treść art. 126 ust. 1 i 2 w sposób szczególny predestynują go do aktywnej i władczej realizacji tych funkcji. Należy wskazać, iż rekonstruowanie kompetencji z art. 126 ust. 1 i 2 Konstytucji wbrew pozorom nastręcza bardzo wiele trudności. Może to nastąpić bądź na podstawie pewnych konstytucyjnych tradycji (konwenansów) lub w przypadku zaistnienia stanu wyższej konieczności ustrojowej. Zaistnienie pierwszej okoliczności uwarunkowane jest istnieniem utrwalonej i powszechnie zaakceptowanej praktyki konstytucyjnej, która ma długotrwały i powtarzalny charakter. Rekonstruowanie kompetencji Prezydenta RP z art. 126 w celu usunięcia zagrożenia w ramach stanu wyższej konieczności ustrojowej uwarunkowane jest natomiast koniecznością łącznego spełnienia szeregu przesłanek.
* Dr Joanna Juchniewicz, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Prawa i Administracji
** Dr Marcin Dąbrowski, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Prawa i Administracji
Przegląd Sejmowy nr 4/2014
Poprzednia … 17181920 Następna
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Brak art. powiąznych.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.