TK
Kompetencyjny charakter art. 126 konstytucji RP
art. 126 Konstytucji| bezpieczeństwo państwa| ciągłość władzy państwowej| kompetencje| lex specialis| praktyka ustrojowa| Premier| Prezydent| Rada Ministrów| ratyfikacja| reprezentacja państwa| Sejm| Trybunał Stanu
włącz czytnikI. WSTĘP
1. Charakter urzędu i funkcje ustrojowe
Przywrócenie w 1989 r. instytucji prezydenta i wiążąca się z tym konieczność określenia pozycji ustrojowej głowy państwa, jego roli oraz kompetencji skutkowało poszukiwaniem modelu, który w najlepszy sposób wpisałby się w polskie tradycje ustrojowe oraz spełniał oczekiwania, jakie wiązano z urzędem i zmianą ustroju. Doświadczenia pierwszych lat prezydentury, a zwłaszcza sposób sprawowania urzędu przez Lecha Wałęsę miał istotne znaczenie dla przyjętych w Konstytucji z 2 kwietnia 1997 r. regulacji, szczególnie w kontekście kompetencji prezydenta.
Kluczowy dla dekodowania pozycji ustrojowej głowy państwa jest art. 126 Konstytucji. W ust. 1 ustrojodawca określił charakter, rolę urzędu prezydenta, zaś funkcje głowy państwa zostały wskazane w ust. 2. Jak wskazuje się w literaturze przedmiotu, rola prezydenta, jak również jego funkcje, wyznaczają kierunek działań głowy państwa, determinując wręcz sposób wykonywania posiadanych kompetencji. Stanowią one istotną dla właściwego sprawowania urzędu dyrektywę interpretacyjną, umożliwiającą usunięcie mogących pojawić się wątpliwości w zakresie wykonywania kompetencji. Można stwierdzić, że wszelkie działania prezydenta powinny prowadzić do osiągnięcia celu rozumianego jako realizacja czy ochrona wskazanych wartości. Charakter głowy państwa został określony poprzez wskazanie dwóch płaszczyzn aktywności prezydenta: jako najwyższego przedstawiciela RP oraz gwaranta ciągłości władzy państwowej. Rola prezydenta, jako najwyższego przedstawiciela RP wiąże się głównie z aspektem reprezentacji państwa polskiego w stosunkach wewnętrznych i międzynarodowych. Przy czym istota reprezentacji nie wyraża się jedynie w uczestnictwie w uroczystościach państwowych, czy w ważnych dla państwa momentach odbywających się poza granicami kraju (takich jak np. przystąpienie do organizacji międzynarodowych). Równie ważnym jej elementem jest utrzymywanie więzi z obywatelami, wsłuchiwanie się w ich potrzeby, oczekiwania.
Konstytucja wskazuje również na prezydenta, jako gwaranta ciągłości władzy państwowej. Istota tej roli wiąże się z dbaniem o niezakłócone funkcjonowanie wszelkich organów sprawujących władzę publiczną, przy czym katalog instrumentów, jakimi dysponuje prezydent jest szeroki. W pierwszym rzędzie należy pamiętać o kompetencjach, których realizacja nosi znamiona prawnego obowiązku, a które zmierzają do kreacji nowego składu osobowego organów pochodzących z wyborów bezpośrednich czy pośrednich. W przypadkach wskazanych w konstytucji bądź ustawach ma on obowiązek podjęcia określonych działań prowadzących do zachowania ciągłości działalności organów władzy. Obok uzasadnionych normatywnie kompetencji w gestii głowy państwa pozostają również środki i mechanizmy o pozaprawnym charakterze. Można tu wskazać konsultacje z przedstawicielami określonych sił politycznych, mediację w sprawach kryzysowych, działania pojednawcze czy sugerujące rozstrzygniecie w określony sposób sytuacji spornych. Prezydent z wymienionych form działania może swobodnie korzystać, jeśli prowadzą one do zapewnienia stabilności państwa i niezakłóconego funkcjonowania jego organów.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Brak art. powiąznych.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.