TK



Kto włada przestrzenią powietrzną nad Krymem?

aneksja| Autonomiczna Republika Krymska| Eurocontrol| ICAO| Krym| Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości| ONZ| Rada Bezpieczeństwa ONZ| Rosja| Sewastopol| Ukraina

włącz czytnik
Kto włada przestrzenią powietrzną nad Krymem?
Sewastopol: lotnisko Belbek, źródło: Wikimedia Commons

Przedmiotem opinii jest wyjaśnienie statusu prawnomiędzynarodowego przestrzeni powietrznej nad Półwyspem Krymskim po przyłączeniu Krymu do Rosji. W ramach tego zagadnienia ogólnego problemem jest ustalenie dopusz­czalności uznania przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilne­go (ICAO) władzy Rosji w odniesieniu do badania ewentualnych wypadków i incydentów lotniczych na terytorium Krymu w świetle możliwego wniosku Federacji Rosyjskiej o uznanie tego obszaru za jej przestrzeń powietrzną.

Wykonanie tego zadania wymaga najpierw krótkiej charakterystyki sy­tuacji faktycznej, w jakiej znajduje się obecnie Krym wraz z jego przestrze­nią powietrzną, następnie ustalenia statusu Krymu i przestrzeni powietrznej nad nim według prawa międzynarodowego w świetle opisanych okoliczności faktycznych, wreszcie ustalenia dopuszczalności uznania kompetencji Rosji w zakresie władztwa powietrznego nad Krymem. Dla uściślenia przez Krym w niniejszej opinii rozumie się terytorium lądowe Republiki Krymskiej wraz z wodami terytorialnymi przyległymi do jej terytorium lądowego.

Stan faktyczny sprawy

Krym stanowi półwysep otoczony wodami Morza Czarnego i Morza Azowskiego o powierzchni 27 000 km2. Od czasu podboju Chanatu Krymskiego przez carycę Katarzynę II w 1783 r. Krym powiązany był z Rosją, a następnie od 1921 r. z ZSRR. W latach 1921-1946 istniał jako Krymska Autonomiczna Socjalistyczna Republika Radziecka w składzie Rosyjskiej Federacyjnej So­cjalistycznej Republiki Radzieckiej w Związku Socjalistycznych Republik Ra­dzieckich. Po zakończeniu II wojny światowej w 1946 r. status prawny Krymu został obniżony - stał się obwodem (obłastią), a jego rodowici mieszkańcy (Tatarzy) w znacznym stopniu deportowani. W 1954 r., z naruszeniem konstytucji ZSRR i prawa Federacji Rosyjskiej oraz Republiki Ukraińskiej, został włączony do Ukraińskiej Socjalistycznej Republiki Radzieckiej. Jedynie Sewastopol uzy­skał status miasta o szczególnym statusie i był podporządkowany Federacyjnej Socjalistycznej Republice Radzieckiej.

W styczniu 1991 r. Krym ponownie stał się Autonomiczną Radziecką Re­publiką - częścią składową ZSRR. Z chwilą powstania Ukrainy w 1991 r. (dekla­racja niepodległości z 24 sierpnia 1991 r., uznana międzynarodowo w grudniu r.; rozpad ZSRR) Krym wraz z Sewastopolem stał się częścią tego państwa (mimo że zasadniczo Ukraina jest państwem unitarnym: według art. 133 kon­stytucji z 1996 r. dzieli się ona na 24 obwody). Stało się to na mocy konstytu­cji Krymu uchwalonej 5 maja 1992 r., a konkretnie poprawki przyjętej 6 maja r. (w odpowiedzi na ofertę autonomii ze strony Ukrainy), zgodnie z którą oświadczono, że Krym staje się częścią Ukrainy (15 maja anulowano wcześ­niejszą deklarację niepodległości Republiki Krymskiej z 5 maja). Z większości terytorium Krymu ustanowiono Autonomiczną Republikę Krymu ze stolicą w Symferopolu. Instytucjonalnym wyrazem autonomii stało się utworzenie Rady Najwyższej jako parlamentu lokalnego oraz lokalnego rządu. Sewastopol pozostał miastem wydzielonym (podobnie jak Kijów).

Poprzednia 1234 Następna

Świat

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.