TK



Luksemburg: Sąd UE ma nowy regulamin postępowania

Dziennik Urzędowy UE| e-Curia| Luksemburg| Sąd do spraw Służby Publicznej| Sąd Unii Europejskiej| TSUE| własność intelektualna

włącz czytnik
Luksemburg: Sąd UE ma nowy regulamin postępowania
Foyer TS UE

Od 1 lipca 2015 r. obowiązuje nowy regulamin postępowania przed Sądem Unii Europejskiej oraz nowe akty wykonawcze, które mają zoptymalizować przebieg postępowań przed tym sądem.

Nowy regulamin postępowania przed Sądem UE (opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej L 105 z 23 kwietnia 2015 r.), nad którym prace rozpoczęły się w 2012 r., zastąpi regulamin postępowania z 1991 r. „Na przestrzeni lat ten ostatni akt został poddany licznym nowelizacjom celem dostosowania i ulepszenia przepisów proceduralnych stosownie do potrzeb i zmieniającej się rzeczywistości. Jako że skuteczność takich doraźnych posunięć osiągnęła swój kres, konieczna okazała się całościowa reforma, która otworzyła drogę dla przekształcenia oryginalnego aktu i wprowadzenia nowych przepisów” – czytamy w komunikacie prasowym.

Przepisy proceduralne zostały więc dostosowane do rzeczywistości sporów aktualnie wnoszonych do Sądu, dzięki wprowadzeniu jasnego rozróżnienia między trzema głównymi kategoriami postępowań, z których każde ma odrębną specyfikę:

- skarg bezpośrednich, w ramach których kwestie incydentalne, wnioski o dopuszczenie do sprawy w charakterze interwenienta i wnioski o zachowanie poufności są szczególnie liczne,
- skarg w dziedzinie własności intelektualnej,
- odwołań od orzeczeń Sądu do spraw Służby Publicznej.

Podniesieniu wydajności Sądu, czyli rozpoznawania spraw w rozsądnym terminie i z poszanowaniem wymogów uczciwego procesu, ma służyć m.in.:

- rozszerzenie zakresu zastosowania przepisów dotyczących orzekania przez Sąd w składzie jednego sędziego na sprawy z zakresu własności intelektualnej; uproszczenie, w sprawach z zakresu własności intelektualnej, zasad dotyczących ustalania języka postępowania i przebiegu pisemnego etapu postępowania (jedna wymiana pism procesowych);
- uproszczenie reguł interwencji (nie dopuszcza się już interwencji, jeżeli wniosek został złożony po upływie prawem przewidzianego terminu sześciu tygodni od publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (Dz.U. UE) informacji o wniesieniu skargi);
- możliwość wydania przez Sąd rozstrzygnięcia w przedmiocie skarg bezpośrednich z pominięciem ustnego etapu postępowania w sytuacji, gdy żadna ze stron głównych nie wniosła o przeprowadzenie rozprawy;
- możliwość wydania przez Sąd rozstrzygnięcia w przedmiocie odwołań z pominięciem ustnego etapu postępowania, nawet w sytuacji, gdy jedna ze stron wniosła o przeprowadzenie rozprawy;
- wyjaśnienie uprawnień przyznanych interwenientom;
- przekazanie na rzecz prezesów izb niektórych kompetencji decyzyjnych uprzednio przysługujących izbie i uproszczenie formy niektórych decyzji, poprzez wprowadzenie nowych przypadków, w których nie rozstrzyga się już w drodze postanowienia (na przykład zawieszenie postępowania i połączenie spraw);
- wskazanie, że w przedmiocie zarzutu niedopuszczalności lub niewłaściwości, wniosku o umorzenie postępowania lub w przedmiocie każdej innej kwestii incydentalnej oraz wniosku o dopuszczenie do sprawy w charakterze interwenienta lub zakwestionowania wniosku o zachowanie poufności Sąd orzeka w możliwie najkrótszym czasie.

Dołożono starań, aby zapewnić spójność przepisów proceduralnych regulujących spory wnoszone do sądów Unii Europejskiej, mając na uwadze w szczególności regulamin postępowania przed Trybunałem Sprawiedliwości, który wszedł w życie w dniu 1 listopada 2012 r., przy równoczesnym uwzględnieniu specyfiki postępowań ze skarg bezpośrednich między osobami fizycznymi lub prawnymi lub państwem członkowskim a instytucją Unii.

Na podkreślenie zasługuje również racjonalizacja niektórych rozwiązań. A mianowicie zniesienie ciążącego na adwokacie lub radcy prawnym reprezentującym osobę prawną prawa prywatnego obowiązku przedstawienia dowodu, że jego pełnomocnictwo zostało udzielone przez osobę do tego uprawnioną oraz odstąpienie od poczty elektronicznej jako sposobu składania pism procesowych (aby uniknąć niektórych regularnie napotykanych trudności i wspierać korzystanie z aplikacji e-Curia). [Oprac. G.L]

Świat

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.