TK



Po wyborach samorządowych 2014 roku – o efektywności i przejrzystości procesu wyborczego

frekwencja| głos nieważny| Krajowe Biuro Wyborcze| liczenia głosów| OBWE| obwodowe komisje wyborcze| Państwowa Komisja Wyborcza| wybory samorządowe| wynik wyborczy

włącz czytnik

5.  Uprawnienie do delegowania mężów zaufania

Podobnym zagadnieniem jest uprawnienie do wystawiania mężów zaufania, którzy w literaturze międzynarodowej, czy porównawczej nazywani są krajowymi obserwatorami wyborczymi. Obecnie to uprawnienie przysługuje tylko komitetom wyborczym. Podobnie jak w poprzednim punkcie, to kryterium może być niewystarczające dla zapewnienia przejrzystości procesu wyborczego. Nie wszystkie komitety są w stanie wystawić i kandydatów do komisji (którzy dostają wynagrodzenie zryczałtowane) i mężów zaufania, którzy swoje obowiązki pełnią społecznie. O ile praca w komisji wyborczej wymaga kompetencji i określonych predyspozycji, o tyle obowiązki i uprawnienia mężów zaufania są dużo mniejsze, ponieważ ograniczają się jedynie do obserwacji pracy komisji, a nie do jej recenzowania. Ponadto mąż zaufania nie jest zobligowany do pracy w czasie całego procesu wyborczego, ale w wybranych przez siebie momentach. Wyjątkiem jest moment zamknięcia lokalu wyborczego, po którym do lokalu nie można nikogo wpuścić.

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze


Kazimierz | 04-12-14 09:27
Namawiam redakcję, żeby wysłała ten artykuł do polityków, którzy oskarżają PKW o dopuszczenie do sfałszowania przez koalicję PO-PSL ostatnich wyborów. Z nikczemnością trzeba walczyć racjonalnością, a powyższy artykuł to właśnie wzór rozsądnego, wyważonego myslenia.