TK
Projekt ustawy o zmianie konstytucji RP w zakresie ochrony lasów państwowych
Jan Bury| Komisja konstytucyjna| Konstytucja| Lasy Państwowe| PO| PSL| Sejm| skarb państwa| SLD| Twój Ruch
włącz czytnik8. Jak się wydaje, to z rozróżnieniem „potencjalnych” dwóch dróg postępowania komisyjnego można wiązać także pytanie przewodniczącego Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, do której Sejm skierował projekt ustawy z druku nr 2374, adresowane również do Biura Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu. W dniu 17 lipca 2014 r. poseł S. Żelichowski, przewodniczący tejże Komisji, postawił pytanie (pismo zarejestrowane w Biurze Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu, sygn. 1722/14): „Czy rozdział 3a regulaminu Sejmu odnosi się do komisji stałej, do której został skierowany do rozpatrzenia poselski projekt ustawy o zmianie Konstytucji RP (druk nr 2374)”. Prima facie może się wydawać, że u podstaw tego pytania leżało chyba przekonanie (wątpliwość?), iż wskazany rozdział 3a rS — być może — dotyczy tylko (ewentualnej) Komisji Nadzwyczajnej, jeśli taka byłaby powołana do rozpatrzenia projektu.
Rozdział 3a (art. 86a-86k) rS nosi tytuł „Postępowanie z projektami ustaw o zmianie Konstytucji”. Już sam tytuł dostatecznie jasno określa, że chodzi tu o wszelkie postępowania w sprawie zmiany konstytucji, a nie tylko te, które toczą się na forum Komisji Nadzwyczajnej. Kryterium zakresowe tego rozdziału bazuje więc na wyodębnieniu rodzaju projektów ustaw (tu — projektów ustaw o zmianie konstytucji), a nie rodzaju forum prac z rozróżnieniem generalnym na komisje zwyczajne (tu — Komisję Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa) lub ewentualną — Komisję Nadzwyczajną do spraw rozpatrzenia określonego projektu. Innymi słowy, bez względu na to, czy projekt ustawy o zmianie konstytucji skierowany zostaje przez Sejm do określonej komisji zwyczajnej, czy do powoływanej w tym celu Komisji Nadzwyczajnej, są one jednakowo zobligowane postępować zgodnie z przepisami rozdziału 3a rS.
Jedynie też dla jasności przypomnę, że przepisy rozdziału 3a nie regulują w sposób zupełny postępowania z projektami ustaw o zmianie konstytucji, bowiem regulują one jedynie — na zasadzie lex specialis — pewne odrębności tego rodzaju postępowania. Zgodnie z art. 86a do postępowania z projektami ustaw o zmianie konstytucji stosuje się bowiem — jako lex generalis — przepisy działu II rozdziału 1, 1a i 14 rS. Oba rodzaje przepisów w jednakowym stopniu wiążą te dwie komisje (zwyczajną i nadzwyczajną) w toku rozpatrywania projektu ustawy o zmianie konstytucji. Można także zauważyć, że poszczególne przepisy z rozdziału 3a nie zawierają jakichkolwiek treści, które różnicowałyby tok postępowania z projektami ustaw o zmianie konstytucji w zależności od tego, jaki rodzaj komisji stanowiłby forum prac. Przepis wskazujący wyraźnie na Komisję Nadzwyczajną jest w tym rozdziale tylko jeden (art. 86b), a z jego treści wynika jedynie fakultatywność powołania takiej komisji oraz dyrektywa odnośnie do jej składu. Gdy zaś chodzi o tok prac nad projektami, przepisy rozdziału 3a posługują się ogólną formułą o „komisji, która rozpatruje projekt ustawy o zmianie Konstytucji”, co obejmuje zarówno ewentualną Komisję Nadzwyczajną (jeśli byłaby powołana), jak i komisję zwyczajną, do której Sejm skierował taki projekt ustawy. Nie budzi wątpliwości, że przepisy rozdziału 3a rS musiały odnosić się także do zwyczajnej Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, do której Sejm skierował projekt ustawy o zmianie konstytucji zawarty w druku sejmowym nr 2374.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.