TK



Projekt ustawy o zmianie konstytucji RP w zakresie ochrony lasów państwowych

Jan Bury| Komisja konstytucyjna| Konstytucja| Lasy Państwowe| PO| PSL| Sejm| skarb państwa| SLD| Twój Ruch

włącz czytnik

Także z uwzględnieniem brzmienia zaproponowanych poprawek nie dezaktualizuje się dla projektu znaczenie przytoczonych przepisów konstytucyjnych.

Uwaga kolejna, to stwierdzenie, że zaproponowane poprawki merytorycznie mia­ły — w stosunku do projektu — znaczenie jedynie marginalne, w żadnej mierze nie oznaczając jakiegoś dopełnienia zwartej koncepcji regulacyjnej. Także z ich — hipo­tetycznie biorąc — uwzględnieniem należałoby w pełni podtrzymać nadzwyczaj scep­tyczną ocenę potrzeby proponowanej regulacji.

Jednak w razie wariantu uchwalenia nowelizacji konstytucji, należałoby poprzeć w projekcie poprawek z 16 września 2014 r. postulat dotyczący art. 2 projektu, ozna­czający wydłużenie okresu vacatio legis z jednego do sześciu miesięcy. Przepisy Kon­stytucji RP milczą wprawdzie w tej materii, stanowiąc jedynie w art. 88, że warunkiem wejścia w życie ustaw jest ich ogłoszenie (ust. 1) oraz że zasady i tryb ogłaszania ak­tów normatywnych określa ustawa (ust. 2). Ustawa „wykonawcza” w tej materii — ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych — stanowi w art. 4, że akty normatywne, zawierające przepisy po­wszechnie obowiązujące, wchodzą w życie „po upływie czternastu dni od dnia ich ogłoszenia, chyba że dany akt normatywny określi termin dłuższy” (tak co do zasady, z dopuszczalnością skrócenia terminu na warunkach ust. 2). Innymi słowy, każdora­zowo (ad hoc) konieczne jest materialne określenie, jaki okres vacatio legis ma cha­rakter odpowiedni do treści i charakteru ogłaszanej ustawy. W kategoriach zasad przy­zwoitej legislacji należy postrzegać funkcje pełnione przez instytucję vacatio legis tak, aby czas ten realnie umożliwiał odpowiednie przygotowanie się organów państwo­wych oraz innych adresatów do ich realizacji i stosowania. Postulat ten ma swój cię­żar gatunkowy, zwłaszcza w odniesieniu do przepisów rangi konstytucyjnej, szczegól­nie też w sytuacji, gdy publikowane przepisy dotyczą materii praw obywateli, czy kompleksowych regulacji gospodarczo-społecznych. W przypadku omawianej nowe­lizacji nie bez znaczenia jest fakt, że przewidziano w niej wydanie następnie odpo­wiedniej ustawy, do realizacji czego konieczne są zwykle dość czasochłonne prace nad przygotowaniem projektu, a następnie czas na uchwalenie ustawy.

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.