TK
Projekt ustawy o zmianie konstytucji RP w zakresie ochrony lasów państwowych
Jan Bury| Komisja konstytucyjna| Konstytucja| Lasy Państwowe| PO| PSL| Sejm| skarb państwa| SLD| Twój Ruch
włącz czytnikTakże z uwzględnieniem brzmienia zaproponowanych poprawek nie dezaktualizuje się dla projektu znaczenie przytoczonych przepisów konstytucyjnych.
Uwaga kolejna, to stwierdzenie, że zaproponowane poprawki merytorycznie miały — w stosunku do projektu — znaczenie jedynie marginalne, w żadnej mierze nie oznaczając jakiegoś dopełnienia zwartej koncepcji regulacyjnej. Także z ich — hipotetycznie biorąc — uwzględnieniem należałoby w pełni podtrzymać nadzwyczaj sceptyczną ocenę potrzeby proponowanej regulacji.
Jednak w razie wariantu uchwalenia nowelizacji konstytucji, należałoby poprzeć w projekcie poprawek z 16 września 2014 r. postulat dotyczący art. 2 projektu, oznaczający wydłużenie okresu vacatio legis z jednego do sześciu miesięcy. Przepisy Konstytucji RP milczą wprawdzie w tej materii, stanowiąc jedynie w art. 88, że warunkiem wejścia w życie ustaw jest ich ogłoszenie (ust. 1) oraz że zasady i tryb ogłaszania aktów normatywnych określa ustawa (ust. 2). Ustawa „wykonawcza” w tej materii — ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych — stanowi w art. 4, że akty normatywne, zawierające przepisy powszechnie obowiązujące, wchodzą w życie „po upływie czternastu dni od dnia ich ogłoszenia, chyba że dany akt normatywny określi termin dłuższy” (tak co do zasady, z dopuszczalnością skrócenia terminu na warunkach ust. 2). Innymi słowy, każdorazowo (ad hoc) konieczne jest materialne określenie, jaki okres vacatio legis ma charakter odpowiedni do treści i charakteru ogłaszanej ustawy. W kategoriach zasad przyzwoitej legislacji należy postrzegać funkcje pełnione przez instytucję vacatio legis tak, aby czas ten realnie umożliwiał odpowiednie przygotowanie się organów państwowych oraz innych adresatów do ich realizacji i stosowania. Postulat ten ma swój ciężar gatunkowy, zwłaszcza w odniesieniu do przepisów rangi konstytucyjnej, szczególnie też w sytuacji, gdy publikowane przepisy dotyczą materii praw obywateli, czy kompleksowych regulacji gospodarczo-społecznych. W przypadku omawianej nowelizacji nie bez znaczenia jest fakt, że przewidziano w niej wydanie następnie odpowiedniej ustawy, do realizacji czego konieczne są zwykle dość czasochłonne prace nad przygotowaniem projektu, a następnie czas na uchwalenie ustawy.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.