TK
Reforma urzędów pracy: lifting czy metamorfoza?
aktywność zawodowa| bezrobocie| Fundusz Pracy| Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej| polityka zatrudnienia| powiatowe urzędy pracy| rynek pracy| sytuacja demograficzna
włącz czytnikCo się zmieni?
Wśród najważniejszych propozycji zmian w przepisach regulujących politykę rynku pracy (wg projektu z 2 września 2013 roku), które najprawdopodobniej wejdą w życie w styczniu przyszłego roku, należy wymienić m.in: profilowanie bezrobotnych, zindywidualizowaną współpracę bezrobotnego z jednym doradcą w trakcie poszukiwania pracy, zacieśnienie współpracy z agencjami zatrudnienia czy nowoczesne instrumenty dopasowane do zmieniających się potrzeb rynku (np. granty na telepracę czy bony na zasiedlenie). Nowością będzie także wprowadzenie systemu oceny pracy urzędów pracy oraz utworzenie Krajowego Funduszu Szkoleniowego.
Ewaluacja i pilotaże
Tym, na co należy zwrócić uwagę w ocenie nowych regulacji, jest testowanie niektórych rozwiązań jeszcze przed ich wprowadzeniem w życie. Przykładem jest pilotaż profilowania bezrobotnych. Zaplanowany od września do października w dwudziestu czterech urzędach pracy w całej Polsce, ma na celu sprawdzenie, czy zaproponowane przez autorów ustawy sposoby grupowania oraz modele udzielania wsparcia poszczególnym kategoriom bezrobotnych okażą się skuteczne. W zeszłym roku testowany był też tzw. pakiet dla młodych.
Nowe przepisy zakładają też ewaluację wprowadzanych rozwiązań. Ustawa zobowiązuje ministra pracy do oceny efektywności nowych przepisów po dwóch latach od ich wejścia w życie. Ocena ma być przedstawiona przez ministra pracy do końca drugiego kwartału 2016 roku. Pomocne w jej przygotowaniu będą analizy i badania rynku pracy. W tym celu obowiązujące dziś przepisy o zlecaniu badań i analiz uzupełniono o obowiązek upowszechniania ich wyników, a także dokonywania corocznej analizy pracy urzędów. Chodzi o to, by na bieżąco oceniać, czy działania są skuteczne. Co ważne, w projekcie przewidziano konkretne fundusze na realizację tego zadania. W 2014 roku proponuje się przeznaczyć na to 32 mln zł.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Cztery ministerialne projekty mają zmienić rynek pracy
Nowe filary rynku pracy
Hausner: Urzędy pracy stały się urzędami rejestracji bezrobotnych, a nie ich aktywizacji
Zarejestrowani bezrobotni pracujący w szarej strefie zmarnowali 4 mld zł
Co czwarty bezrobotny po 50-tce. Nowa ustawa ma pomóc im odnaleźć się na rynku pracy
Prof. Kryńska: Ostrożnie z regulowaniem rynku pracy
Letnia woda kodeksowa
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.