TK
Reforma urzędów pracy: lifting czy metamorfoza?
aktywność zawodowa| bezrobocie| Fundusz Pracy| Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej| polityka zatrudnienia| powiatowe urzędy pracy| rynek pracy| sytuacja demograficzna
włącz czytnikTo rozszerzenie przepisów wzbogaci wiedzę o potrzebach rynku pracy, procesach, które na nim zachodzą, a także o zmianach w pracy samych urzędów. Dla przykładu, prognozowanie popytu na pracę dzięki informacjom na bieżąco pozyskiwanym od pracodawców jest skutecznym narzędziem od lat stosowanym w krajach o małym bezrobociu, jak Niemcy czy Holandia.
Nowe instrumenty, nowa filozofia
Można też zauważyć nowe podejście do działania publicznych służb zatrudnienia. Polega ono na tym, by zamiast obejmować wsparciem jak największą liczbę bezrobotnych, rozszerzać pakiet rozwiązań angażujących do zmiany swojej sytuacji przez samych bezrobotnych. Przykładem są tu pożyczki na założenie firmy.
Wspieranie samodzielności to również główny cel tzw. pakietu dla młodych. Bon szkoleniowy na sfinansowanie wybranego szkolenia, bon stażowy na opłacenie stażu w firmie wskazanej przez młodego bezrobotnego czy bon na zasiedlenie, czyli zwrot kosztów przeprowadzki do miejsca, w którym dana osoba znalazła pracę – to kilka spośród nowych rozwiązań.
Zindywidualizowane wsparcie
Zauważalna jest też zmiana w podejściu do pracy z bezrobotnymi. Propozycje zmian idą w dwóch kierunkach. Pierwszy to profilowanie usług, czyli dopasowywanie narzędzi do rzeczywistych potrzeb bezrobotnych, a nie traktowanie ich wszystkich jednakowo. Będzie to następowało poprzez ustalanie tzw. stopnia oddalenia bezrobotnego od rynku pracy i przypisanie go do jednej z trzech kategorii (to swego rodzaju analiza SWOT, tyle że dotycząca słabych i mocnych stron bezrobotnego). Potem nastąpi określenie poziomu motywacji do szukania pracy.
Do pierwszej grupy zaliczani będą bezrobotni gotowi do podjęcia pracy, lecz wymagający niewielkiego wsparcia, jak pomoc w znalezieniu oferty pracy czy porada zawodowa. Do drugiej zakwalifikowane zostaną osoby zmotywowane do podjęcia pracy, ale wymagające już poważniejszego wsparcia. Trzecia kategoria to osoby oddalone od rynku pracy, które nie są zainteresowani podjęciem legalnej pracy lub pracy w ogóle.
W zależności od tego, do jakiego profilu dana osoba zostanie zaklasyfikowana, inny będzie zastosowany wobec niej zestaw instrumentów i działań. Dla mocno oddalonych od rynku pracy nowa ustawa przewiduje m.in. pomoc agencji zatrudnienia. W niektórych przypadkach osoby takie objęte zostaną programem „Aktywizacja i Integracja”. Przewiduje on współpracę urzędu pracy z ośrodkiem pomocy społecznej i organizacjami pozarządowymi.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Cztery ministerialne projekty mają zmienić rynek pracy
Nowe filary rynku pracy
Hausner: Urzędy pracy stały się urzędami rejestracji bezrobotnych, a nie ich aktywizacji
Zarejestrowani bezrobotni pracujący w szarej strefie zmarnowali 4 mld zł
Co czwarty bezrobotny po 50-tce. Nowa ustawa ma pomóc im odnaleźć się na rynku pracy
Prof. Kryńska: Ostrożnie z regulowaniem rynku pracy
Letnia woda kodeksowa
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.