TK



TK: ustawa o podatku od wydobycia niektórych kopalin jest zgodna z konstytucją

KGHM Polska Miedź S.A.| kopaliny| Maria Gintowt-Jankowicz| miedź| podatek od kopalin| srebro| stawka podatku| Trybunał Konstytucyjny| Zbigniew Cieślak

włącz czytnik
TK: ustawa o podatku od wydobycia niektórych kopalin jest zgodna z konstytucją

18 listopada 2014 r. Trybunał Konstytucyjny rozpoznał połączone wnioski dwóch grup posłów na Sejm RP dotyczące podatku od wydobycia niektórych kopalin i zasady należytej legislacji. 

Trybunał Konstytucyjny orzekł, że

Ustawa z dnia 2 marca 2012 r. o podatku od wydobycia niektórych kopalin  jest zgodna z art. 2 i art. 7 konstytucji.

- Art. 7 ust. 1-5 powyższej ustawy jest zgodny z art. 217 konstytucji oraz nie jest niezgodny z art. 64 ust. 1 w związku z art. 64 ust. 3 i art. 31 ust. 3 konstytucji.

- Art. 3 ust. 1 i art. 4 powyższej ustawy są zgodne z art. 32 i art. 84 konstytucji.

- Art. 17 i art. 19 w związku z art. 27 powyższej ustawy są zgodne z art. 2 konstytucji.

- Art. 2, art. 3 ust. 1, art. 5 i art. 6 powyższej ustawy są zgodne z art. 2 konstytucji i wywodzoną z niego zasadą określoności prawa.

- Art. 3 – art. 7 ust. 1-5, art. 8, art. 9, art. 14, art. 15 ust. 1-3 i art. 21 pkt 2 w związku z art. 27 powyższej ustawy są zgodne z art. 2 konstytucji.

- Art. 3 ust. 2 i art. 9 powyższej ustawy są zgodne z art. 118 ust. 1 i art. 119 ust. 1 i 2 konstytucji.

W pozostałym zakresie Trybunał umorzył postępowanie.

W związku z zarzutami wnioskodawcy dotyczącymi trybu uchwalenia ustawy o podatku od kopalin, Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że poprawki zgłoszone w toku procesu legislacyjnego mieściły się w zakresie przedmiotowym pierwotnego projektu powyższej ustawy, nie naruszając tym samym wymogów konstytucji. Również duże tempo prac legislacyjnych nie doprowadziło do naruszenia standardów konstytucyjnych, gdyż nie było przeszkodą w konsultowaniu unormowań wprowadzanych kwestionowaną ustawą z szerokim kręgiem podmiotów.

Ponadto Trybunał zwrócił uwagę na swoje ograniczone kompetencje w zakresie dopuszczalności oceny rozmiaru obciążeń podatkowych, co jest konsekwencją swobody ustawodawcy w zakresie kształtowania polityki podatkowej państwa. W ocenie Trybunału, w art. 7 ust. 1-5 ustawy o podatku od kopalin wzięto pod uwagę kwestię zdolności płatniczej podatnika, a przez to przepis ten nie narusza istoty jego prawa własności ani nie prowadzi do konfiskaty mienia. W każdym przypadku (poza absolutnie wyjątkową sytuacją) stawka podatkowa będzie niższa niż zysk podmiotu wydobywającego miedź oraz srebro (w przeliczeniu odpowiednio na tonę lub kilogram). Stawki podatkowe zostały normatywnie ograniczone przez wskazanie maksymalnych wartości, co oznacza, że w sytuacji wysokich cen miedzi i srebra na rynkach światowych, doprowadzi to do znacznego wzrostu zysku podmiotów wydobywających te surowce. Przy tym przecież podmiotem zobowiązanym z tytułu podatku od wydobycia niektórych kopalin jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą, a zatem poniesienie przez niego dodatkowych kosztów może zostać zrekompensowane zgodnie z regułami rynkowymi (w szczególności przeniesione – przynajmniej częściowo – na klientów przez podniesienie ceny sprzedawanej kopaliny).

Poprzednia 1234 Następna

Trybunał Konstytucyjny

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.