Debaty
Funkcjonowanie władzy wykonawczej z perspektywy 15 lat obowiązywania konstytucji
kompetencje| Konstytucja| model władzy wykonawczej| Prezydent| Rada Ministrów| system kanclerski| system prezydencki
włącz czytnikW konsekwencji przyjętych rozwiązań powstał system, w którym wewnątrz jednolitej w swej istocie władzy wykonawczej funkcjonują dwa silne podmioty: prezydent i Prezes Rady Ministrów (szef rządu). Przyjęcie takich regulacji ex defnitione rodzi kolejny problem – obawę rywalizacji pomiędzy tymi podmiotami. Trudno jednak przypuszczać, aby ustrojodawca z rozmysłem dopuścił funkcjonowanie mechanizmów sprzyjających pojawieniu się wewnątrz egzekutywy konkurujących ze sobą podmiotów, co może skutecznie blokować podejmowanie niektórych decyzji. Nie mieści się to bowiem w formule rodzimego (tak w polskiej, jak i europejskiej tradycji ustrojowej) modelu rządów parlamentarnych, w duchu którego winny być interpretowane postanowienia ustawy zasadniczej. W konsekwencji powstał układ, w którym dla podjęcia rozlicznych czynności niezbędna jest jednomyślność obu podmiotów tworzących ten segment władzy państwowej.
3. Współpraca Prezydenta RP oraz Rady ministrów jako podstawowa determinanta właściwego funkcjonowania władzy wykonawczej
Całokształt prawnoustrojowych regulacji określonych nie tylko w rozdziałach V i VI Konstytucji RP poświęconych władzy wykonawczej, lecz w całej polskiej ustawi e zasadniczej pozwala określić pewne podstawowe założenie odnoszące się do wzajemnych relacji pomiędzy podmiotami należącymi do tego segmentu władzy. Założeniem tym jest sformułowana w Konstytucji dyrektywa zobowiązująca prezydenta i Radę Ministrów, jako dwa substraty jednolitej władzy wykonawczej, do współpracy, kooperacji i wzajemnego wspierania swej działalności.
Aksjomat współpracy między podmiotami władzy wykonawczej wynika z licznych przepisów ustawy zasadniczej. Już w samej preambule wskazano, że współdziałanie władz stanowi punkt oparcia dla Konstytucji będącej podstawowym prawem Rzeczypospolitej Polskiej. Sformułowane w ten sposób pojęcie współpracy między władzami należy rozumieć w sposób szeroki, zarówno jako współpracę pomiędzy poszczególnymi segmentami władzy, jak i wewnątrz każdej z władz, a więc także pomiędzy podmiotami władzy wykonawczej.
Aksjomat współpracy między podmiotami władzy wykonawczej ulega konkretyzacji na gruncie licznych przepisów ustawy zasadniczej. Stanowi on również podstawową determinantę zasady podziału władz. W art. 10 ust. 1 Konstytucji mowa jest nie tylko o podziale władz, lecz także o równowadze pomiędzy tymi władzami, stanowiącej immanentną cechę ich podziału. Ową równowagę należy postrzegać sensu largo, zarówno jako równowagę pomiędzy trzema wyodrębnionymi segmentami władzy, jak i wewnątrz każdego z nich. W odniesieniu do władzy wykonawczej podstawowym elementem tej równowagi będzie współdziałanie pomiędzy prezydentem i Radą Ministrów. Uzasadniając to stanowisko, należy wskazać, że współczesna polska koncepcja władzy wykonawczej – o czym już wspomniano – nie stanowi realizacji żadnego z typowych modeli ustrojowych ukształtowanych w państwach demokratycznych. Władza wykonawcza została rozdzielona pomiędzy dwa podmioty, z których każdy wyposażono w stosunkowo szerokie pole do działań autonomicznych. W związku z tym harmonijne i jednolite funkcjonowanie egzekutywy implikuje uczynienie zadość spoczywającej na obu tych podmiotach, konstytucyjnej powinności współpracy.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.