Debaty
Odporność polskiego ustroju na „sytuacje awaryjne”
akt zgonu| katalog kompetencji prezydenckich| Konstytucja| Marszałek Sejmu| opróżnienie urzędu prezydenta| Prezydent RP| większość rządowa| Zagadnienia Sądownictwa Konstytucyjnego| Zgromadzenie Narodowe
włącz czytnikNa zakończenie tej części rozważań warto zauważyć, że Konstytucja RP w art. 131 ust. 2 wprost wskazuje, że osoba zastępująca Prezydenta może wykonywać jego kompetencje do chwili wyboru nowego Prezydenta. Oznaczać by to mogło, że pomiędzy chwilą wyboru (który rozumiem jako dzień głosowania w wyborach prezydenckich, a dokładnie moment zamknięcia lokali wyborczych, o ile głosowanie jest rozstrzygające) a złożeniem przysięgi przez nowo wybranego Prezydenta mamy do czynienia nie tylko z opróżnieniem urzędu, ale z faktycznym brakiem urzędu i nieistnieniem podmiotu mogącego realizować kompetencje dotychczas przypisane Prezydentowi. Uważam zatem, że literalna interpretacja przytoczonej regulacji nie umożliwia realizacji jej celów. Należy podkreślić, że nie mamy tutaj do czynienia z sytuacją, w której norma prawna jest niewątpliwa, a jedynie wynik interpretacji jest nieakceptowany. Instytucja zastępstwa prezydenckiego została bowiem powołana w celu zapewnienia nieprzerwanej możliwości wykonywania obowiązków prezydenckich11, a omawiany przepis rozumiany wprost uniemożliwia realizację tej zasady. Z tego więc powodu należy przyjąć, że osoba zastępująca Prezydenta może wykonywać jego obowiązki do chwili objęcia urzędu przez elekta12.
III. Opróżnienie urzędu Prezydenta następuje także w razie stwierdzenia trwałej niezdolności Prezydenta Rzeczypospolitej do sprawowania urzędu ze względu na stan zdrowia, uchwałą podjętą większością co najmniej 2/3 głosów ustawowej liczby członków Zgromadzenia Narodowego. Przedstawiciele doktryny wskazują, że działanie Zgromadzenia Narodowego powinno opierać się na opinii medycznej, a inicjatywa
jego zwołania powierzona być powinna innym podmiotom niż Marszałek Sejmu13. Zawsze jednak podkreśla się, że rolą Zgromadzenia Narodowego jest weryfikacja oceny lekarskiej14. Przytoczony powyżej przepis konstytucyjny jest jednak jedyną regulacją (zarówno materialną, jak i proceduralną) bezpośrednio dotyczącą omawianego zagadnienia. Choć zgodnie z art. 114 ust. 2 Konstytucji, Zgromadzenie Narodowe uchwala swój regulamin, obecnie istnieje on jedynie w formie cząstkowej, tj. dotyczy takiego Zgromadzenia Narodowego, które zostało zwołane w celu złożenia przysięgi przez nowo wybranego Prezydenta15. Brakuje więc szczegółowej regulacji w omawianym zakresie. Oznacza to, że w razie wystąpienia trwałej – zdrowotnej – niezdolności Prezydenta RP do pełnienia urzędu Zgromadzenie Narodowe najpierw powinno opracować zasady działania (czy to ad hoc, czy w formie „stałego” regulaminu), a dopiero później przystąpić do rozstrzygania tej przesłanki opróżnienia urzędu.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.