Debaty
Odporność polskiego ustroju na „sytuacje awaryjne”
akt zgonu| katalog kompetencji prezydenckich| Konstytucja| Marszałek Sejmu| opróżnienie urzędu prezydenta| Prezydent RP| większość rządowa| Zagadnienia Sądownictwa Konstytucyjnego| Zgromadzenie Narodowe
włącz czytnikMichał Podsiadło jest doktorantem w Katedrze Prawa Konstytucyjnego na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowi.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1 Por. Prawo konstytucyjne, P. Tuleja (red.), Warszawa 1997, s. 1-2; L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2001, s. 34.
2 Tak m.in.: M.M. Wiszowaty, Problematyka niemożności pełnienia urzędu przez głowę państwa – sede plena, sede vacante i kwestia zastępstwa jako przykłady regulacji kryzysowych na gruncie polskiej i europejskich regulacji konstytucyjnych, [w:] Normalność i kryzys. Jedność czy różnorodność, J. Oniszczuk (red.), Warszawa 2010, s. 401-420.
3 M. Florczak-Wątor, Konstytucyjne uregulowania problematyki zastępstwa prezydenta w Rzeczypospolitej Polskiej i państwach z nią sąsiadujących, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2010, nr 2-3, s. 190.
4 M. Zubik, Gdy Marszałek Sejmu jest pierwszą osobą w państwie, czyli polskie interregnum, „Przegląd Sejmowy” 2010, nr 5, s. 75.
5 Zob. wywiad Jacka Sasina dla RMF FM – http://www.rmf24.pl/opinie/wywiady/przesluchanie/news-jacek-sasin-niech-komorowski-pokazedokument-na-podstawie,nId,305057 – dostęp: 30.10.2010 r.
6 Jako element konstytucyjnej zasady ciągłości działania organów władzy, zob. wyrok TK z 23 marca 2006 r., sygn. K 4/06, OTK ZU nr 3/A/2006, poz. 32.
7 Kompetencje prezydenckie „spadają” na osobę zastępującą, jak to celnie określa G. Pastuszko, Marszałek Sejmu jako osoba tymczasowo wykonująca obowiązki Prezydenta RP – dylematy konstytucyjne, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2011, nr 1(5), s. 91.
8 Np. tytuł artykułu na podstawie rozmowy z dr R. Piotrowskim: http://www.money.pl/archiwum/wiadomosci_agencyjne/pap/artykul/piotrowski;do;zaprzysiezenia;p;o;prezydentem;jest;marszalek; sejmu,46,0,640814.html – dostęp: 17.11.2012 r.
9 G. Pastuszko, Marszałek Sejmu jako osoba tymczasowo..., s. 93.
10 M. Zubik proponuje określenie postulatu co do „sposobu korzystania z kompetencji prezydenckich przez marszałka”, Gdy Marszałek Sejmu jest pierwszą..., s. 76-77.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.