Debaty



Walka z kryzysem strefy euro i o władzę w Europie (2010-2012)

euro| Euroland| kryzys finansowy| pakt fiskalny| unia bankowa| Unia Europejska| Unia Gospodarcza i Walutowa

włącz czytnik

Lipiec 2012

[1] Szerzej: T. G. Grosse (2012): W objęciach Europeizacji, ISP PAN, Warszawa, s. 333-275.
[2] Por. M. Salines, G. Glöckler, Z. Truchlewski (2012): Existential crisis, incremental response: the eurozone’s dual institutional evolution 2007-2011, Journal of European Public Policy, vol. 19, nr 5, s. 665-681.
[3] Por. F. Amtenbrink (2011): Legal Developments, Journal of Common Market Studies, Annual Review, s. 165-186.
[4] Wspomniany przepis Traktatu podlega obecnie procesowi ratyfikacyjnemu przez wszystkich członków UE w drodze procedury uproszczonej (tzw. procedura kładki).
[5] Por. European Economic Forecast, Spring 2012, European Economy 1/2012, European Commission, Brussels, s. 72.
[6] Chiny karcą Europę, Rzeczpospolita, 3 listopada 2011.
[7] Por. Wersja skonsolidowana Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, C 115, 9.5.2008, art. 126.
[8] Strengthening Economic Governance in the EU. Report of the Task Force to the European Council, Brussels, 21 October 2010; Konkluzje, Rada Europejska 28-29 października 2010 r., EUCO 25/10.
[9] A. Nowak-Far (2010): Model zarządzania gospodarką w Unii Europejskiej w dobie zmian, w: J. Adamowski, K. A. Wojtaszczyk (red.): Strategie rozwoju Unii Europejskiej, Seria Wizje Europy 10, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, s. 317-349. Także: J. Barcz, E. Kawecka-Wyrzykowska, K. Michałowska-Gorywoda (2012): Integracja europesjka w świetle Traktatu z Lizbony. Aspekty ekonomiczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 349.
[10] Por. Wnioski z piątego sprawozdania w sprawie spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej: przyszłość polityki spójności, Komisja Europejska, COM(2010) 642/3, Bruksela, listopad 2010.
[11] Por. Statement by the Euro Area Heads of State or Government, European Council, Brussels, 9 December 2011.
[12] Por. Towards a genuine Economic and Monetary Union. Report by President of the European Council Herman Van Rompuy, EUCO 120/12, Brussels 26 June 2012, s. 4.
[13] Por. wystąpienie prof. A. Sławińskiego, dyrektora Instytutu Ekonomicznego NBP - na konferencji zorganizowanej przez Komisję Europejską, Ministerstwo Finansów RP i Nardowy Bank Polski pt. Economic Governance in the EU/euro area. What lessons for Poland?, 5th July 2012, Warsaw. 
[14] P. Krugman (1993): Lessons of Massachusetts for EMU, w: Torres F., Giavazzi F. (red.): Adjustment and Growth In the European Monetary Union, Cambridge: Cambridge University Press, s. 241-269; D. Folkerts-Landau, P. Garber (1992): The ECB: A Bank or a Monetary Policy Rule, w: M. Canzoneri, V. Grilli, P. Masson (red.): Establishing a Central Bank: Issues in Europe and Lessons from the US, Cambridge: Cambridge University Press, s. 86-110.
[15] M. Salines, G. Glöckler, Z. Truchlewski (2012), s. 674.
[16] www.zerohedge.com/news/full-letter-merkozy-von-rompuy, 12.12.2011.
[17] Strengthening Economic Governance in the EU, s. 8.
[18] A. Nowak-Far (2010), s. 343.
[19] Por. Euro Area Summit Statement, 29 June 2012, Brussels.
[20] Por. W. Wessels, A. Faber (2007): Vom Verfassungskonvent zurück zur 'Methode Monnet'? Die Entstehung der 'Road Map' zum Reformvertrag unter deutscher Ratspräsidentschaft, Integration, nr 04/2007, s. 370-381.
[21] Por. E. B. Haas (1964): Beyond the Nation State, Stanford: Stanford: Stanford University Press, E. B. Haas (2004): The Uniting of Europe. 3 ed. Stanford: Stanford University Press; S. Hix (2002): Constitutional agenda-setting through discretion in rule interpretation: why the European Parliament won at Amsterdam, British Journal of Political Science, vol. 32, nr 2, s. 259-280.
[22] K. Dyson (2006): Euro Entry as Defining and Negotiating Fit: Conditionality, Contagion, and Domestic Politics, w: K. Dyson (red.): Enlarging the Euro Area. External Empowerment and Domestic Transformation in East Central Europe, Oxford – New York: Oxford University Press, s. 7-44.
[23] Por. D. Hodson (2009): EMU and political union: what, if anything, have we learned from the euro’s first decade? Journal of European Public Policy, vol. 16, nr 4, s. 508-526.
[24] Por. Statement by the Euro Area Heads of State or Government, European Council, Brussels, 9 December 2011. Szerzej: T. G. Grosse (2011): Reformy antykryzysowe czy zmiana kierunku integracji europejskiej? Ocena skutków szczytu UE 8-9 grudnia 2011 r. Brief Programowy Instytutu Kościuszki, grudzień 2011.
[25] Por. Premier: potrzebna zmiana traktatu, 1 grudnia 2011, www.premier.gov.pl, 12.12.2011.
[26] P. Wittrock (2011): Merkel zahlt hohen Preis für ihren Sieg, Der Spiegel, 09.12.2011.
[27] Sarkozy: "Le sommet de Bruxelles crée les conditions de la sortie de crise”, Le Monde, 12.12.2011.
[28] Por. J.-E. de Neve (2007): The European Onion? How Differentiated Integration is Reshaping the EU, Journal of European Integration, vol. 29, nr 4, s. 503-521.
[29] Szerzej: T. G. Grosse (2008): Europa na rozdrożu, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, rozdz. 5.
[30] Por. J.-E. de Neve (2007); Ch. O. Meyer, I. Linsenmann, W. T. Wessels (2007): The Limitation of European Economic Governance: Loose Policy Co-ordination and the Commitment-Implementation Gap, w: O. Meyer, I. Linsenmann, W. T. Wessels (red.): Economic government of the EU: A balance sheet of the new modes of policy, Hampshire: Palgrave Macmillan, s. 211-233.
[31] Szerzej: T. G. Grosse (2009): Władze publiczne wobec kryzysu gospodarczego: przykład działań antykryzysowych podejmowanych w latach 2008-2009, Myśl Ekonomiczna i Prawna, nr 2 (25), s. 57-107.
[32] Taką tezę wysunął niedawno D. Marsh (2011): Faltering Ambitions and Unrequited Hopes: The Battle for the Euro Intensifies, Journal of Common Market Studies, vol. 49, Annual Review, s. 45-55.
[33] Było to główną tezą wystąpienia prof. A. Sławińskiego, dyrektora Instytutu Ekonomicznego NBP na V konferencji Krakowskiej, 25 maja 2012 r.

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.