Państwo
Pracodawcy: wiele wad polskiej legislacji
konsultacje społeczne| legislacja| Pracodawcy RP| RCL| stanowienie prawa| transparentność| Unia Europejska
włącz czytnikSystem tworzenia prawa w Polsce jest niewydolny i szkodliwy dla gospodarki. Procesowi legislacyjnemu brakuje pełnej transparentności, a opinie partnerów społecznych – w tym organizacji pracodawców – często są lekceważone – twierdzi Piotr Wołejko, ekspert Pracodawców RP.
Zdaniem eksperta, efektem takiej sytuacji jest to, że rząd przygotowuje – a parlament uchwala – takie regulacje, które już na starcie są ułomne i wymagają potem częstych nowelizacji. - Dla przedsiębiorców taka sytuacja stanowi duże niebezpieczeństwo, gdyż często nie są oni pewni tego, czy poruszają się w granicach prawa. Szczególnie groźne dla biznesu jest to, że niepewność ta daje się we znaki w obszarze prawa podatkowego - komentuje.
Jakby tego było mało - dodaje Piotr Wołejko - rząd i poszczególni ministrowie nagminnie spóźniają się z wydawaniem rozporządzeń, bez których przecież przepisy ustawowe nie mogą być stosowane. Rozporządzenie jest bowiem aktem wykonawczym, który rozwija generalną zazwyczaj normę ustawową – wypełnia ją szczegółową treścią. To w rozporządzeniach zatem znajdziemy techniczne normy i uwarunkowania, do których muszą stosować się przedsiębiorcy.
Niestety jak wynika z danych Rządowego Centrum Legislacji przytoczonych przez „Dziennik Gazetę Prawną”, na 653 rozporządzenia, które muszą opracować ministrowie, aż 29 proc. jest opóźnionych. Przyczyny tego stanu rzeczy są różne: od trudności z przygotowaniem po zwyczajny brak woli urzędników oraz ministrów do wykonania ustawowego obowiązku wydania aktu wykonawczego. Z tego powodu cierpią obywatele, którzy poruszają się w gąszczu niejasnych przepisów oraz luk prawnych. W takiej sytuacji na pewno nie można powiedzieć, iż nieznajomość prawa szkodzi. Ta sentencja jest prawdziwa tylko wtedy, gdy ustawodawca i władza wykonawcza spełniają swoją funkcję we właściwy sposób. Jedynie wtedy mamy do czynienia z demokratycznym państwem prawnym i rządami prawa.
Od lat postulujemy dokonanie kompleksowej reformy procesu stanowienia prawa w Polsce, tym bardziej że dzisiejszy system nie odpowiada już na zapotrzebowanie szybko zmieniającego się świata. Prawo tworzy się nadal w podobny sposób jak przed transformacją – tworzą je urzędnicy dla urzędników. Poszczególne ministerstwa nie współpracują ze sobą, utrwalając podział na tzw. Polskę resortową. Tymczasem dziś potrzebne jest holistyczne podejście do legislacji – szeroko zakrojona współpraca instytucji państwowych oraz konsultacje społeczne z udziałem jak największego grona interesariuszy.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.