Państwo
Prawo o zgromadzeniach – krytyczne uwagi Rady Legislacyjnej
Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności| Konstytucja| prawo o zgromadzeniach| Rada Legislacyjna| RCL| Trybunał Konstytucyjny| Wolność zgromadzeń
włącz czytnikOpinia z 29 kwietnia 2015 r. o projekcie ustawy – Prawo o zgromadzeniach
Opinia o projekcie ustawy – Prawo o zgromadzeniach[1]
1. Uwagi ogólne
1.1. Pismem z dnia 27 marca 2015 r. (RCL.DPA.50-42/15) Rządowe Centrum Legislacji zwróciło się do Rady Legislacyjnej z prośbą o wyrażenie opinii dotyczącej projektu ustawy – Prawo o zgromadzeniach, ze szczególnym uwzględnieniem oceny szczegółowych rozwiązań normatywnych w zakresie spełniania standardów konstytucyjnych oraz zachowania praw gwarantowanych przez Konwencję o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności.
1.2. Opiniowany projekt ustawy ma na celu zastąpienie aktualnie obowiązującej ustawy z dnia 5 lipca 1990 r. – Prawo o zgromadzeniach (Dz. U. z 2013 r. poz. 397 ze zm.) i wprowadzenie nowych procedur służących korzystaniu z wolności zgromadzeń (art. 57 Konstytucji).
W uzasadnieniu opiniowanego projektu ustawy (s. 1) podkreślono, że ma on służyć realizacji wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 18 września 2014 r., sygn. akt K 44/12, oraz wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z dnia 3 maja 2007 r. w sprawie Bączkowski i inni przeciwko Polsce. Konieczność wprowadzenia nowej regulacji wynika, w ocenie projektodawcy, z braku niektórych rozwiązań bądź wadliwości rozwiązań istniejących w obecnym stanie prawnym. Podkreślono, że niezasadne byłoby przeprowadzanie kolejnej nowelizacji Prawa o zgromadzeniach z 1990 r. i w konsekwencji celowe stało się opracowanie projektu nowej ustawy.
1.3. Podstawowym punktem odniesienia oceny opiniowanego projektu z perspektywy konstytucyjnej jest art. 57 Konstytucji, który mówi: „Każdemu zapewnia się wolność organizowania pokojowych zgromadzeń i uczestniczenia w nich. Ograniczenie tej wolności może określać ustawa”. Analiza projektu powinna być dokonana z uwzględnieniem orzecznictwa TK dotyczącego wolności zgromadzeń – przede wszystkim przywołanego w uzasadnieniu projektu wyroku z dnia 18 września 2014 r., sygn. akt K 44/12, a także wyroków: z dnia 28 czerwca 2000 r., sygn. akt K 34/99, z dnia 10 listopada 2004 r., sygn. akt Kp 1/04, z dnia 18 stycznia 2006 r., sygn. akt K 21/05, i z dnia 10 lipca 2008 r., sygn. akt P 15/08.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.