Państwo



Rządowy regulamin legislacyjny stosowany wybiórczo

Grażyna Kopińska| konsultacje społeczne| Krzysztof Izdebsk| legislacja| Obywatelskie Forum Legislacji| Rada Ministrów| Tomasz Zalasiński

włącz czytnik
Rządowy regulamin legislacyjny stosowany wybiórczo

Od początku tego roku obowiązuje nowy Regulamin pracy Rady Ministrów, którego celem jest podniesienie jakości legislacji. – Jest  lepiej, ale nadal wiele określonych w tym dokumencie zasad nie jest przestrzeganych – twierdzą eksperci Obywatelskiego Forum Legislacji.

Forum jest społecznym obserwatorem procesu stanowienia prawa oraz recenzentem zachodzących w nim zmian. Jak przypomina jego szefowa Grażyna Kopińska z Fundacji Batorego, grupa zgromadzonych w Forum przedstawicieli różnych organizacji pozarządowych od ośmiu lat prowadzi ten monitoring. - Od około sześciu lat próbujemy przekonywać, że najlepszym rozwiązaniem byłoby ustawowe określenie właściwych standardów w tej dziedzinie. I przez cały czas słyszymy ze strony rządu argument, ze to nie jest potrzebne, bo z występującymi w tej dziedzinie problemami można sobie poradzić w inny sposób – mówi.

Tym sposobem miało być wprowadzenie nowego Regulaminu pracy Rady Ministrów, który obowiązuje od 1 stycznia 2014 roku. Zdaniem Grażyny Kopińskiej sama treść tego dokumentu jest krokiem w dobrym kierunku, bo wprowadził on szereg zasad dotyczących m.in. uzgodnień projektów, konsultacji społecznych, opiniowania przez zainteresowane podmioty.  Jednak prowadzona od początku obowiązywania Regulaminu przez ekspertów Forum obserwacja przebiegu prac nad kilkunastoma projektami legislacyjnymi nie przynosi już tak optymistycznych wniosków. Jak mówią realizatorzy tej akcji, nie we wszystkich przypadkach wymagany przez Regulamin model działania jest przestrzegany, a przy niektórych projektach jest on ignorowany, albo traktowany tylko formalnie.

Na przykład, jak zauważa Krzysztof Izdebski z Forum, zgodnie z Regulaminem rozpoczęcie prac nad opracowaniem projektu aktu prawnego powinno nastąpić po złożeniu wniosku o wprowadzenie projektu do Wykazu prac legislacyjnych. Tymczasem z obserwacji wynika, że już w kilka dni po wpisaniu projektu do Wykazu do wiadomości publicznej podawane są dokumenty dotyczące prac nad projektem, których data sporządzenia obejmuje okres sprzed umieszczenia projektu w Wykazie. - Oznacza to, że prace nad projektem rozpoczęły się znacznie wcześniej niż wpisanie projektu do Wykazu - komentuje.

Eksperci Forum zauważyli też, że administracja rządowa przygotowuje testy regulacyjne wyłącznie do projektów założeń. Tymczasem z Regulaminu wynika jednak, że powinny one zostać przygotowane również w przypadku projektów ustaw opracowywanych bez uprzedniego przyjęcia założeń.

Poprzednia 123 Następna

Państwo

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.