Państwo
Legislacja w pigułce
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów| legislacja| nowelizacja| prawo do sądu| Rada Ministrów| RCL| rozporządzenie ministra| władza publiczna
włącz czytnikŻeby choć w skrócie pokazać, jak wygląda i jakie podmioty są zaangażowane w proces powstawania prawa - najpierw wizyta na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji Odnajdziemy tam zakładkę „edukacja”. A w niej graficzny układ obrazujący jak powstają rządowe projekty aktów prawnych. Na przykład: rozporządzenie ministra.
Każdy etap tego procesu ma (powinien mieć) podstawę prawną, w administracji nie ma bowiem zasady domniemania kompetencji. Organ władzy publicznej musi działać na podstawie i w granicach prawa.
Pora więc na krótką przebieżkę po przepisach.
Rozporządzenia kierowane są do nas wszystkich. Służą wykonaniu ustaw, wydawane są na ich podstawie, w granicach przekazanego upoważnienia i mogą regulować tylko określoną materię. Szczegółowy tryb prac nad projektami, ich uzasadnieniem, wynika z Regulaminu pracy Rady Ministrów. Natomiast Zasady techniki prawodawczej, wskazują jak należy je zredagować, jakich przepisów nie należy w rozporządzeniu zamieszczać i jaki powinno mieć układ.
Tekst aktu opracowuje specjalna komórka, której poruczono kwestie legislacji. Podpisem „za zgodność pod względem prawnym i redakcyjnym” sygnuje go osoba odpowiedzialna za jej pracę.
Projekt z uzasadnieniem przesyła się Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Następny krok to „uzgodnienia” z członkami Rady Ministrów oraz Szefem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, a pod względem prawnym i formalnym – z Rządowym Centrum Legislacji. Wnioski i ustalenia przyjęte w ich trakcie pozwalają zmienić tekst lub sporządzić protokół rozbieżności.
Tenże protokół załącza się do projektu dokumentu, który rozpatruje teraz stały komitet Rady Ministrów. To kolejna faza tworzenia prawa.
Później rzecz trafia do Rządowego Centrum Legislacji, gdzie może nad nim pracować – pod względem prawnym i redakcyjnym – Komisja Prawnicza. Ten etap nie jest jednak obowiązkowy.
Wreszcie podpis.
I ogłoszenie w dzienniku urzędowym, jako warunek wejścia w życie.
Ustawa o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, stanowi, że publikacja rozporządzenia w dzienniku urzędowym jest obowiązkowa i powinna nastąpić niezwłocznie. Podstawą do ogłoszenia jest akt w formie dokumentu elektronicznego, opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Rząd ma kolejną receptę na lepsze prawo
Gowin zatrwożony jakością polskiej legislacji
Prezydent doradzi, jak tworzyć dobre prawo
Tekst jednolity nieaktualny już w dniu publikacji
Trudna język
Stanowienie prawa: u prezydenta o "Zielonej Księdze"
Adwokatura za tworzeniem ustaw w zgodzie z Konwencją
RPO: zła legislacja narusza konstytucję
Proces legislacyjny a wymiar sprawiedliwości – raport HFPC
Rządowy regulamin legislacyjny stosowany wybiórczo
Fundacja Batorego o jakości i otwartości procesu legislacyjnego
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.