Publicystyka



Dyscyplina partyjna na tle konstytucyjnej koncepcji mandatu wolnego

Bogusław Banaszak| dyscyplina partyjna| Jacek Zaleśny| klub parlamentarny| Lech Garlick| mandat imperatywny| mandat wolny| Marek Zubik| nieodwoływalność| parlament| Platforma Obywatelska| Prawo i Sprawiedliwość| prawo konstytucyjne| PSL| SLD| Trybunał Konstytucyjny

włącz czytnik

Uwzględniając uwagi poczynione na temat dyscypliny podczas głosowania, warto zauważyć, iż zjawisko to — rozpowszechnione w polskim życiu parlamentarnym — stanowi jeden z najbardziej znanych, wręcz sztandarowych przejawów dyscypliny partyjnej. Zjawisko to jest stale obecne w polityce i kształtuje rzeczywiste warunki, w jakich parlamentarzyści piastują mandat wolny. Niewątpliwie potwierdza ono przedstawioną tezę o modyfikacji konstytucyjnej koncepcji mandatu wolnego na płaszczyźnie politycznej.

Podsumowując wszystkie rozważania stanowiące przedmiot tego artykułu, należy stwierdzić, że zasadne jest rozważanie zagadnienia dyscypliny partyjnej w kontekście konstytucyjnej koncepcji mandatu wolnego na dwóch płaszczyznach: prawnej i politycznej. W mojej ocenie, tylko takie spojrzenie umożliwia kompleksowe przed-stawienie problemu poruszonego w artykule. Warto zarazem zauważyć, że o ile na płaszczyźnie prawnej dyscyplina partyjna, nieumocowana w Konstytucji RP i niewy- wołująca skutków prawnych dla parlamentarzystów, nie jest sprzeczna z teoretyczno- prawną koncepcją mandatu wolnego, o tyle na płaszczyźnie politycznej sytuacja jest już zgoła odmienna. Na tej płaszczyźnie dochodzi do swoistej modyfikacji prawnej koncepcji mandatu wolnego, co wręcz budzi wątpliwości, czy mandat ten nadal może być postrzegany jako mandat wolny w tradycyjnym rozumieniu. W znacznej mierze jest to konsekwencja istnienia zjawiska dyscypliny partyjnej (w tym dyscypliny w głosowaniu), której podlegają parlamentarzyści działający w ramach klubów parlamentarnych. Występowania przejawów dyscypliny partyjnej w życiu parlamentarnym jednoznacznie dowodzą regulaminy klubów funkcjonujących w polskim parlamencie.

*Maciej Pisz - Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
Od Redakcji: W artykule pominięto przypisy.

Tekst zaczerpnięty jest z Przeglądu Sejmowego nr 5/2014

Poprzednia 20212223 Następna

Publicystyka

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.