Świat
Biuletyn Kompas: Jak obywatele wysp decydują o wydawaniu środków europejskich (cz. 1)
Anglia| budżet unijny| EFROW| EFRR| EFS| Local Enterprise Partnerships| lokalny rozwój| programy operacyjne| przedsiębiorstwo społeczne| Regionalne Agencje Rozwoju| Zjednoczone Królestwo
włącz czytnikSpójny z tymi założeniami wzrost znaczenia administracji lokalnej rząd brytyjski podkreślił przyjmując pod koniec 2011 r. nową ustawę „o lokalności” (Localism Act 2011). Wśród innych zapisów, przyznała ona nowe kompetencje lokalnym władzom samorządowym w Anglii, wzmacniając pozycję jej organów wykonawczych (wprowadzając obieralnych burmistrzów w 12 największych miastach Anglii). Przede wszystkim jednak, jej główne założenie sprowadza się do przeniesienia mechanizmów podejmowania decyzji i udzielania świadczeń poszczególnym społecznościom na najbliższy im, właściwy do tego poziom geograficzny. Ma to pozwolić na uwzględnienie charakterystycznych dla danego obszaru uwarunkowań (w tym niedoskonałości lokalnego rynku, czynników natury geograficznej, historycznej, środowiskowej i ekonomicznej). Każdy region ma też odmienny rodzaj ukształtowanych w społeczności umiejętności, inne tradycje przedsiębiorczości, czy poziom rozwoju biznesu i infrastruktury. Dostosowanie do nich proponowanego podejścia ma zwiększyć szanse na lokalny rozwój. Ponadto, ma też pozwolić lepiej wspierać sektor prywatny i tworzyć szanse do działania mieszkańcom. Ponadto, rozwiązanie takie umożliwi dążenie do maksymalizacji efektywności i skuteczności prowadzonych działań. W ten sposób wspólnoty lokalne mają przejmować własność i kierownictwo nad prowadzeniem aktywności odpowiadających priorytetom lokalnych gospodarek.
Podobna filozofia ma też leżeć u podstaw kierowania lokalnym rozwojem w oparciu o wykorzystanie środków unijnych. W tym celu rząd w Londynie zaproponował zmianę filozofii zarządzania ich wydatkowaniem na obszarze Anglii (pozostałe części składowe Zjednoczonego Królestwa posiadają w tym względzie autonomię, więc zostawmy je na boku). Zdecydowano się na zamknięcie do połowy 2012 r. będących dotychczas kluczowymi aktorami w całym systemie Regionalnych Agencji Rozwoju (Regional Development Agencies, RDA) - od 1998 r. funkcjonowało 8 takich podmiotów w Anglii i jeden dodatkowy w Londynie. Po ich zamknięciu, pełnione przez siebie funkcje tam, gdzie to tylko możliwe, przekazały one do wykonywania na poziomie lokalnym.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Budżet obywatelski w Łodzi wynosi 20 mln
WPR - Nowy budżet
Biuletyn Kompas - O NGO i funduszach UE w gmachu Senatu RP a zaufanie władzy do obywateli
Warszawa po głosowaniu nad budżetem partycypacyjnym
Wydatkowanie środków europejskich w rękach lokalnych społeczności - przykład Wysp cz.2
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.