Świat
Biuletyn Kompas: Jak obywatele wysp decydują o wydawaniu środków europejskich (cz. 1)
Anglia| budżet unijny| EFROW| EFRR| EFS| Local Enterprise Partnerships| lokalny rozwój| programy operacyjne| przedsiębiorstwo społeczne| Regionalne Agencje Rozwoju| Zjednoczone Królestwo
włącz czytnikW tym celu utworzono na ich miejsce tzw. Partnerstwa Lokalnej Przedsiębiorczości (Local Enterprise Partnerships, LEP), skupiające przedstawicieli samorządu, biznesu, świata akademickiego oraz partnerów społecznych. To one miały przygotować lokalne strategie inwestycyjne oparte na funduszach strukturalnych i inwestycyjnych (Structural and Investment Fund Investment Strategy), stanowiące element opracowywanych przez nie szerszych planów lokalnego rozwoju gospodarczego. W oparciu o ustalone w tych dokumentach cele mają być potem wybierane prowadzące do ich realizacji projekty, finansowane ze środków unijnych bądź krajowych.
Co ciekawe, to nie do LEP-ów należało będzie podpisywanie umów z podmiotami je realizującymi, ponieważ nie przyjmą one roli instytucji pośredniczących ani wdrażających. Ta należała będzie dalej do kilku właściwych tematycznie agend rządowych, które będą też bezpośrednio podpisywały umowy z poszczególnymi beneficjentami realizującymi projekty wybrane przez LEP-y, przekazywały im kolejne transze dofinansowania i monitorowały prawidłowość realizacji zaplanowanych działań. Czyli rząd centralny zachowuje funkcję kontrolną i odpowiedzialność za przestrzeganie procedur, ale wytyczenie konkretnych celów i tematyki podejmowanych działań będzie już należało do wspólnot lokalnych, działających w ramach LEP-ów. Tym ostatnim agendy rządowe będą za to dostarczały niezbędnego wsparcia merytorycznego (np. poradnictwa).
Tak zdecentralizowany system wydatkowania środków unijnych, przy zachowaniu funkcji kontrolnych w skali całego kraju przez kilka tylko agencji centralnych, będzie funkcjonował w Anglii w ramach ustanowionego tam jednego wielofunduszowego programu operacyjnego dla całego kraju. Środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS), Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) oraz część pieniędzy z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) zostaną skumulowane w Europejskim Programie Wzrostu Funduszy Strukturalnych i Inwestycyjnych (EuropeanStructural and Investment Funds Growth Programme for England). Większość przewidzianych w nim środków zostanie skierowana do obszarów zarządzanych właśnie przez LEP-y. Pozostała część pieniędzy z EFRROW oraz przeznaczonych na wsparcie obszarów morskich i rybołówstwa będzie wdrażana oddzielnie, ale przy zapewnieniu spójności ich wydatkowania z celami Programu Wzrostu. Ponadto finanse z Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego będą też dostępne na zasadach konkurencyjnych dla tych samych LEP-ów.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Budżet obywatelski w Łodzi wynosi 20 mln
WPR - Nowy budżet
Biuletyn Kompas - O NGO i funduszach UE w gmachu Senatu RP a zaufanie władzy do obywateli
Warszawa po głosowaniu nad budżetem partycypacyjnym
Wydatkowanie środków europejskich w rękach lokalnych społeczności - przykład Wysp cz.2
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.