Świat
ETS: zakazane porozumienia między ubezpieczycielami pojazdów i warsztatami samochodowymi
Allianz Hungária| Generali-Providencia| koncesjonariusz| konkurencyjność| naprawa| ubezpieczenie| ubezpieczyciel| warsztat samochodowy
włącz czytnikPorozumienia dotyczące cen naprawy ubezpieczonych pojazdów zawarte pomiędzy zakładami ubezpieczeń a warsztatami naprawczymi mają cel antykonkurencyjny i są w związku z tym zakazane, jeżeli ze względu na ich charakter są szkodliwe dla prawidłowego funkcjonowania normalnej gry konkurencyjnej.
Ich szkodliwość powinna być oceniana w stosunku do dwóch odnośnych rynków, to znaczy rynku ubezpieczeń samochodowych i rynku naprawy samochodów.
Węgierscy ubezpieczyciele – a zwłaszcza Allianz Hungária i Generali-Providencia – uzgadniają raz w roku z koncesjonariuszami samochodowymi lub ze zrzeszającym ich krajowym stowarzyszeniem warunki i stawki stosowane do usług naprawczych, które mają zostać zapewnione przez ubezpieczyciela w przypadku wypadków ubezpieczonych pojazdów. W ten sposób, po wypadku warsztaty koncesjonariuszy mogą bezpośrednio przystępować do napraw zgodnie z tymi warunkami i taryfami.
W tym kontekście koncesjonariusze są związani z ubezpieczycielami na dwa sposoby: po pierwsze, naprawiają oni w razie wypadków ubezpieczone samochody na rachunek ubezpieczycieli, i po drugie, działają jako pośrednicy ubezpieczycieli oferując ubezpieczenia samochodowe klientom przy okazji sprzedaży lub naprawy pojazdów. Porozumienia zawarte pomiędzy ubezpieczycielami a koncesjonariuszami przewidywały, że koncesjonariusze otrzymają z tytułu naprawy samochodów po wypadku wyższą stawkę w zależności od odsetka umów ubezpieczeniowych sprzedanych dla danego ubezpieczyciela.
Stwierdzając, że sporne porozumienia miały na celu ograniczenie konkurencji na rynku umów ubezpieczeń samochodowych i na rynku usług naprawy samochodów, węgierski organ ds. konkurencji zakazał kontynuacji antykonkurencyjnego zachowania i nałożył grzywny na odnośne spółki.
Legfelsőbb Bíróság (Sąd Najwyższy, Węgry), rozpoznając sprawę w postępowaniu kasacyjnym, skierował do Trybunału Sprawiedliwości pytanie o to, czy sporne porozumienia mają na celu uniemożliwienie, ograniczenie lub zakłócenie gry konkurencyjnej.
W wyroku Trybunał przypomniał w pierwszej kolejności, że porozumienia mające taki cel, to znaczy porozumienia, które ze względu na ich charakter są szkodliwe dla prawidłowego funkcjonowania normalnej gry konkurencyjnej, są zakazane i nie ma potrzeby badania ich skutków dla konkurencji.
Następnie Trybunał stwierdził, że badane porozumienia łączą dwie, co do zasady niezależne działalności, to znaczy usługi naprawy pojazdów i pośrednictwa ubezpieczeń samochodowych.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.