Świat
ETS: Zielone światło dla europejskiego mechanizmu stabilności (EMS)
banki centralne| EMS| euro| Irlandia| koordynacja polityki gospodarczej| pomoc finansowa| Rada Europejska| TFUE| Thomas Pringle
włącz czytnikW odniesieniu do wyłącznej kompetencji Unii w dziedzinie polityki pieniężnej państw członkowskich, których walutą jest euro11 Trybunał powtórzył, że celem tej polityki jest utrzymanie stabilności cen. Działalność EMS nie mieści się zaś w zakresie tej polityki.
Celem EMS nie jest bowiem utrzymanie stabilności cen, lecz zaspokajanie potrzeb swoich członków w zakresie finansowania. W tym celu nie jest on uprawniony ani do określania podstawowych stóp procentowych, ani do emisji euro. Pomoc, jakiej EMS udziela, musi być w całości sfinansowana z wpłaconego kapitału lub poprzez emisję instrumentów finansowych. Nawet jeżeli działalność EMS może wpływać na poziom inflacji, stanowi to najwyżej pośredni skutek podejmowanych działań z zakresu polityki gospodarczej.
W odniesieniu do wyłącznej kompetencji Unii do zawierania umów międzynarodowych, które mogą naruszać wspólne zasady lub wpływać na ich skuteczność12, Trybunał stwierdził, że argumenty podniesione w tej materii nie wskazują, by traktat taki jak EMS wywoływał tego rodzaju skutki.
W kwestii kompetencji Unii do koordynacji polityki gospodarczej13 Trybunał powtórzył, że państwa członkowskie są uprawnione do zawarcia między sobą umowy ustanawiającej taki mechanizm stabilności jak EMS, o ile zobowiązania podejmowane przez umawiające się państwa członkowskie w ramach takiej umowy pozostają w zgodzie z prawem Unii. Celem EMS nie jest zaś koordynacja polityki gospodarczej państw członkowskich, lecz jest on mechanizmem finansowania. Co więcej, rygorystyczne warunki, jakim podlega wszelkie wsparcie i które mogą mieć postać programu dostosowań makroekonomicznych, nie stanowią narzędzia koordynacji polityki gospodarczej państw członkowskich, a jedynie mają na celu zapewnienie zgodności działalności EMS z zakazem przejmowania zobowiązań finansowych państw członkowskich zawartym w TFUE14 oraz ze środkami koordynacyjnymi stosowanymi przez Unię. Poza tym traktat EMS nie narusza kompetencji Rady Unii Europejskiej do wydawania zaleceń15 państwom członkowskim o nadmiernym deficycie.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.