Świat
Rzecznik generalna Trybunału w Luksemburgu o prawie azylu w krajach Unii dla wojskowych
Eleanor Sharpston| ETS| personel wojskowy| prawo azylu| Rzecznik generalny| sąd niemiecki| uchodźcy polityczni| USA| zbrodnia wojenna
włącz czytnikW dzisiejszej opinii rzecznik generalna Eleanor Sharpston udzieliła odpowiedzi na te pytania. W jej ocenie sformułowanie „[...] jeśli odbycie służby wojskowej pociągałoby za sobą [popełnianie zbrodni wojennych]” z art. 9 ust. 2 lit. e) dyrektywy w sprawie kwalifikacji należy interpretować w ten sposób, że przepis ten obejmuje wszystkich członków personelu wojskowego, w tym również pracowników wsparcia logistycznego, takich jak mechanik obsługi śmigłowca. Nic w tekście dyrektywy w sprawie kwalifikacji nie ogranicza tego wyrażenia do personelu bojowego. Takie stanowisko jest zgodnie z generalnym celem dyrektywy w sprawie kwalifikacji, jakim jest identyfikacja osób, które okoliczności zmuszają do poszukiwania ochrony w Unii Europejskiej i które rzeczywiście jej potrzebują.
Zdaniem rzecznik generalnej ocena, czy osoba taka „byłaby” zmuszana do udziału w popełnianiu zbrodni wojennych, jest trudna, ponieważ wymaga od organów krajowych rozważenia czynów i konsekwencji działań, które dotychczas jeszcze nie miały miejsca.
Ocena taka zasadniczo różni się od badania ex post, które jest przeprowadzane w ramach postępowania karnego. W omawianym przypadku organy krajowe muszą ustalić, czy istnieje bezpośredni związek pomiędzy działaniami danej osoby i realnym prawdopodobieństwem popełnienia zbrodni wojennych, tak aby można było dowieść, że dana osoba byłaby zmuszana do udziału w zbrodniach wojennych, ponieważ jej działania stanowią konieczny element ich popełnienia.
W odniesieniu do kwestii, czy A.L. Shepherda można uznać za uchodźcę w rozumieniu dyrektywy w sprawie kwalifikacji, musi istnieć związek między powodami wymienionymi w tej dyrektywie a aktami prześladowania określonymi w jej art. 9. Ustalając, czy A.L. Shepherd należy do szczególnej grupy społecznej organy krajowe muszą mieć na uwadze, czy posiada przekonania o wystarczającej sile, powadze, spójności i znaczeniu w odniesieniu do danego konfliktu. Organy te muszą następnie zbadać, czy na podstawie dostępnych im materiałów można przyjąć założenie, że w USA osoby znajdujące się w szczególnej sytuacji A.L. Shepherda są traktowane w odmienny sposób, a w szczególności podlegają określonemu traktowaniu przez ogół społeczeństwa.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.