Świat
Trybunał Sprawiedliwości UE o dyrektywie w sprawie powrotów
dyrektywa w sprawie powrotów| Francja| ośrodek detencyjny| państwo członkowskie UE| Pas de Calais| procedura readmisji| Strefa Schengen| Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej| Unia Europejska| wydalenie
włącz czytnikSélina Affum zakwestionowała zgodność z prawem decyzji o umieszczeniu jej w ośrodku detencyjnym, skutkiem czego Cour de cassation (francuski sąd najwyższy) zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości z pytaniem, czy w świetle „dyrektywy w sprawie powrotów” nielegalny wjazd obywatela państwa trzeciego na terytorium krajowe może być zagrożony sankcją w postaci kary pozbawienia wolności.
W dzisiejszym wyroku Trybunał najpierw przypomniał swój wyrok w sprawie Achughbabian2, którego konkretnie dotyczyło pytanie Cour de cassation. Trybunał orzekł w tym wyroku, że
„dyrektywa w sprawie powrotów” sprzeciwia się wszelkim uregulowaniom państwa członkowskiego przewidującym możliwość orzeczenia za nielegalny wjazd kary pozbawienia wolności względem obywatela państwa trzeciego, wobec którego nie została jeszcze zakończona ustanowiona tą dyrektywą procedura powrotu. Na gruncie tego wyroku dyrektywa pozwala jednak na orzeczenie kary pozbawienia wolności względem takiego obywatela, jeżeli zastosowano już wobec niego tę procedurę, ale nadal nielegalnie i bez uzasadnionego powodu przybywa on na terytorium państwa członkowskiego3. Dyrektywa nie stoi też na przeszkodzie możliwości umieszczenia obywatela państwa trzeciego w ośrodku detencyjnym w celu poczynienia ustaleń co do legalności jego pobytu.
Trybunał stwierdził następnie, że nielegalny wjazd stanowi jedną z okoliczności mogących przesądzać o nielegalności pobytu w rozumieniu „dyrektywy w sprawie powrotów”. Dyrektywa ma zatem zastosowanie do obywatela państwa trzeciego - takiego jak S. Affum - który nielegalnie wjechał na terytorium państwa członkowskiego i który w związku z tym - jak się przyjmuje - przebywa tam nielegalnie. Stąd taki obywatel powinien zostać objęty przewidzianą w dyrektywie procedurą powrotu, która zmierza do jego wydalenia, przy czym owa procedura powinna wobec niego toczyć się aż do momentu, w którym jego pobyt nie zostanie ewentualnie zalegalizowany.
Trybunał wskazał też, że ustanowione w dyrektywie wyjątki4 nie pozwalają państwom członkowskim na wyłączenie obywatela - takiego jak S. Affum - z zakresu stosowania tej dyrektywy wyłącznie z powodu nielegalnego przekroczenia przez niego granicy wewnętrznej strefy Schengen (w niniejszym przypadku granicy francusko-belgijskiej) lub jego zatrzymania w trakcie próby opuszczenia tej strefy (Zjednoczone Królestwo nie należy bowiem do strefy Schengen).
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.