TK



Projekt ustawy o TK z 26 czerwca 2016 - uwagi o głównych problemach prawnych

włącz czytnik

Skoro zatem TK w wyroku K 47/15 uznał, że po wyborze sędziego TK Sejm „definitywnie traci wpływ na status sędziego TK”, to w wypadku Prezydenta należałoby stwierdzić, że ani przed wyborem, ani po wyborze takiego wpływu na status sędziego TK nie powinien mieć. Konstytucja takiego wpływu Prezydenta w ogóle nie przewiduje. Uzależnianie usunięcia sędziego TK ze stanowiska od zgody Prezydenta może naruszać zasadę niezależności Trybunału (art. 173 Konstytucji), a tym samym zasadę podziału i równowagi władz (art. 10 Konstytucji), oraz zasadę niezawisłości sędziów TK (art. 195 ust. 1 Konstytucji).

Również Komisja Wenecka podkreśliła, że uzależnienie ostatecznej decyzji o usunięciu sędziego z urzędu od woli Sejmu wymagałoby wyraźnej podstawy konstytucyjnej, bez której rozwiązanie takie nie może być wprowadzone (pkt 94 opinii). Z tego samego względu ustawą nie można przyznać analogicznej kompetencji Prezydentowi.### br br ###

Dodatkową okolicznością budzącą wątpliwości z punktu widzenia zasady niezależności Trybunału i jego odrębności od innych władz (art. 173 Konstytucji), zasadę podziału i równowagi władz (art. 10 Konstytucji) oraz zasadę niezawisłości sędziów TK (art. 195 ust. 1 Konstytucji) jest to, że rozwiązanie proponowane w art. 12 ust. 2 projektu prowadzi do uzyskania przez Prezesa Rady Ministrów wpływu na status sędziów TK. Wymagałoby ono bowiem współpracy Prezydenta z Prezesem Rady Ministrów - akt urzędowy Prezydenta wyrażający zgodę na usunięcie sędziego TK ze stanowiska musiałby być opatrzony kontrasygnatą Prezesa Rady Ministrów. Skoro nie jest on wymieniony w katalogu prerogatyw ujętym w art. 144 ust. 3 Konstytucji, to wymagałby „dla swojej ważności podpisu Prezesa Rady Ministrów, który przez podpisanie aktu ponosi odpowiedzialność przed Sejmem” (art. 144 ust. 2 Konstytucji). W ten sposób także Prezes Rady Ministrów, któremu Konstytucja nie przyznaje żadnych kompetencji związanych z kształtowaniem składu personalnego TK, uzyskałaby wpływ na wykonalność prawomocnych orzeczeń dyscyplinarnych skazujących sędziego TK na usunięcie ze stanowiska.

3. Art. 16 ust. 1 i 7 - wybór kandydatów na stanowiska Prezesa i Wiceprezesa TK

Trybunał Konstytucyjny

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.