TK



Tryb prac przygotowawczych do wydania wyroku Trybunału Konstytucyjnego po przeprowadzeniu rozprawy

amicus curiae| Biuro Trybunału Konstytucyjnego| narada rozpoznawcza| przewodniczący składu| rozprawa| sędzia sprawozdawca| sentencja| Trybunał Konstytucyjny| ustawa o Trybunale Konstytucyjnym| votum separatum

włącz czytnik

Zdarza się również, że organizacja społeczna występuje z wnioskiem o dopuszczenie jej do udziału w postępowaniu w charakterze amici curiae (przyjaciela sądu), przedstawiając na piśmie dodatkową argumentację (o jej dopuszczeniu w takim charakterze decyduje przewodniczący składu orzekającego).

 Praca sędziego sprawozdawcy

Osobą, na której spoczywa główny ciężar przygotowania Trybunału Konstytucyjnego do wydania wyroku, jest sędzia sprawozdawca. Należy do niego w szczególności:

a)    zbadanie wszystkich okoliczności, które mogłyby skutkować koniecznością umorzenia postępowania,

b)   identyfikacja problemu konstytucyjnego (istoty sprawy),

c) sprawdzenie czy w Trybunale Konstytucyjnym zawisły sprawy o podobnym lub identycznym charakterze (nie wszystkie sprawy, i nie w każdej liczbie, mogą zostać skierowane do łącznego rozpoznania),

d) analiza stanu prawnego i tzw. kontekstu normatywnego (uregulowań prawnych powiązanych albo wpływających na funkcjonowanie kontrolowanego przez Trybunał Konstytucyjny unormowania),

e)  w razie konieczności, analiza procesu legislacyjnego i ustalenie rationis legis (celu regulacji, jej uzasadnienia),

f)   analiza dotychczasowego orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego w zakresie mającym znaczenie dla sprawy (zbadanie linii orzeczniczej),

g)  analiza orzecznictwa Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, sądów powszechnych i administracyjnych, w celu ustalenia wykładni sądowej kwestionowanego przepisu,

h) analiza poglądów przedstawicieli nauki prawa (lektura literatury prawniczej), w tym glos do wyroków i komentarzy do ustaw,

i)   w razie potrzeby, analiza orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (Strasburg) i Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (Luksemburg),

j) analiza formuły wyroku (możliwości wydania np. wyroku zakresowego, czy interpretacyjnego),

k)   analiza ogólna skutków wyroku, w tym wiążących się z nakładami finansowymi nieprzewidzianymi w ustawie budżetowej lub ustawie o prowizorium budżetowym (jeśli Prezes TK nie zwrócił się w tej sprawie wcześniej do Rady Ministrów o opinię, o której mowa w art. 190 ust. 3 zdanie trzecie Konstytucji).

Trybunał Konstytucyjny

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.