TK



Tryb prac przygotowawczych do wydania wyroku Trybunału Konstytucyjnego po przeprowadzeniu rozprawy

amicus curiae| Biuro Trybunału Konstytucyjnego| narada rozpoznawcza| przewodniczący składu| rozprawa| sędzia sprawozdawca| sentencja| Trybunał Konstytucyjny| ustawa o Trybunale Konstytucyjnym| votum separatum

włącz czytnik

Propozycja rozstrzygnięcia, szczegółowo analizowana − czasem na kilku kolejnych naradach rozpoznawczych − może być poddawana modyfikacjom i ewoluować w różnych kierunkach.

Zdarza się, że skład orzekający nie dochodzi do porozumienia (np. w sprawie rozpoznawanej w składzie pięciu sędziów, trzech przychyla się do tezy o niekonstytucyjności zakwestionowanej regulacji, a dwóch uważa ją za zgodną z Konstytucją[6]), albo też uznaje sprawę za szczególnie zawiłą lub szczególnie doniosłą. Występuje[7] wówczas do Prezesa TK o przekazanie sprawy do rozpoznania pełnemu składowi Trybunału Konstytucyjnego. Wtedy wszyscy sędziowie TK otrzymują zebrane materiały i wyznaczana jest narada rozpoznawcza pełnego składu Trybunału Konstytucyjnego.

 Rozprawa

Termin rozprawy wyznacza przewodniczący składu orzekającego.

Z uwagi na pisemność postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym i wspomniany wyżej fakt, że podstawowymi dowodami w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym są przedstawione na piśmie argumenty uczestników postępowania, rozprawa − inaczej niż w sądzie powszechnym – nie służy, w zasadzie, gromadzeniu materiału dowodowego, mającego dopiero podlegać ocenie. Zasadniczym jej celem jest skonfrontowanie uczestników (przedstawicieli uczestników) postępowania, weryfikacja przyjętych założeń, zgromadzenie dodatkowych informacji i wyjaśnienie ewentualnych wątpliwości powziętych przez poszczególnych sędziów ze składu orzekającego.

Praktycznie nie zdarza się, by uczestnik postępowania (albo jego reprezentant) przyszedł na rozprawę, nie przedstawiając wcześniej stanowiska na piśmie. Nadto − obecni na rozprawie reprezentanci instytucji (jak również np. grup parlamentarzystów) są związani pisemnymi stanowiskami, których nie mogą modyfikować (np. poseł reprezentujący Sejm nie może zaprezentować poglądów innych niż zawarte w stanowisku, sędzia reprezentujący pytający sąd nie może zmodyfikować pytania prawnego). Mimo to zdarza się, że − pod wpływem przebiegu rozprawy (np. uzyskanej informacji o dalszym biegu sprawy pozostającej w tle postępowania, uściślenia niejasności, ustalenia bezprzedmiotowości dalszego postępowania w związku z przekroczeniem terminów zawitych) − Trybunał Konstytucyjny zmienia swój wyrobiony w wyniku narad rozpoznawczych wcześniejszy pogląd na sprawę i odracza ogłoszenie wyroku (albo zamkniętą rozprawę ponownie otwiera), a nawet, że mniejszy liczebnie skład orzekający (trzy- albo pięcioosobowy) występuje do Prezesa TK o przekazanie sprawy do rozpoznania pełnemu składowi Trybunału Konstytucyjnego.

Rozprawa zostaje zamknięta, gdy Trybunał Konstytucyjny uzna sprawę za dostatecznie wyjaśnioną do wydania rozstrzygnięcia. Przewodniczący składu orzekającego informuje wówczas o terminie ogłoszenia wyroku.

Trybunał Konstytucyjny

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.