TK
Dziewiętnaste życie ustawy medialnej. Od 1992 r. walka toczy się głównie o stołki
abonament RTV| Jan Dworak| KRRiT| media publiczne| nadawcy| ustawa medialna
włącz czytnikTzw. ustawę medialną nowelizowano od 1992 r. 18 razy
Ustawa o radiofonii i telewizji, tzw. ustawa medialna, została uchwalona podczas I kadencji Sejmu w 1992 r. Została wniesiona przez rząd, a nad jej kształtem pracowało czterech ekspertów: Karol Jakubowicz, Stanisław Jędrzejewski, Stanisław Piątek i Tadeusz Kowalski. Wprowadziła rozdział instytucjonalny radia od telewizji, którymi zarządzać miały przynajmniej dwie niezależne spółki. Jako organ kontrolujący powołano KRRiT składającą się z dziewięciu członków. – Rada miała być w założeniu organem konstytucyjnym i niezależnym, ale szybko stała się przedmiotem rozgrywek politycznych – mówi po latach współtwórca ustawy prof. Tadeusz Kowalski.
Od uchwalenia ustawy w 1992 r. próbowano nowelizować ją 33 razy. W sumie uchwalono 18 zmian: trzy w II kadencji (1993–1997, rząd SLD-PSL), cztery w III kadencji (1997–2001, rząd AWS), dwie w IV kadencji (2001–2005, rząd SLD-PSL), trzy w V kadencji (2005–2007, rząd PiS-LPR-Samoobrona), trzy w VI kadencji (2007–2011, rząd PO-PSL) i trzy w VII kadencji (2011–2015, rząd PO-PSL).
Większość nowelizacji nie zmieniała celów i misji mediów publicznych. Zadania radia telewizji były uzupełniane i dostosowywane do zmieniającej się rzeczywistości. W 1994 r. do zadań dodano upowszechnianie edukacji obywatelskiej (w artykule 1) oraz kształtowanie postaw prozdrowotnych (w artykule 21, później uchylony). Artykuł 21 dotyczący zadań mediów publicznych poszerzono w 2004 r. za rządów SLD-PSL (szczegółowo opisano pojęcie „misji mediów publicznych” i wynikające z niej zadania). W 2011 r. rząd PO dodał do listy celów zapewnianie programów dla osób niepełnosprawnych oraz upowszechnianie edukacji medialnej.
Osiem z 18 zmian dotyczyło funkcjonowania mediów i kompetencji KRRiT. W pierwszej wersji ustawy medialnej KRRiT liczyła dziewięciu członków, powoływanych przez Sejm (czterech), Senat (dwóch) i prezydenta (trzech). Członkowie Rady nie mogli łączyć tych funkcji z udziałami w spółkach mediowych oraz z pracą w administracji lub samorządzie. Aby Rada zachowała ciągłość działania i nie traciła doświadczonych członków, jednorazowo Sejm miał wymieniać tylko trzy osoby.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
PiS: media, Internet, cenzura
A. Wróblewska: Kompleks gorszego dziecka
Koniec mediów publicznych. Teraz będą narodowe
Debata orientacyjna kolegium komisarzy UE na temat ostatnich wydarzeń w Polsce i ram prawnych w dziedzinie praworządności: pytania i odpowiedzi
MSZ do HFPC: nie skierujemy nowelizacji ustawy o mediach publicznych do Komisji Weneckiej
KRRiT prosi RPO o wniosek do Trybunału Konstytucyjnego
Wniosek RPO do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie ustawy medialnej
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.