TK
Glosa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 18 grudnia 2014 r. (sygn. akt K 33/13)
glosa| minister zdrowia| ochrona zdrowia| rejestr medyczny| System Informacji Medycznej| Trybunał Konstytucyjny
włącz czytnikWyroki te znalazły akceptację w doktrynie prawa i orzecznictwie sądów. Nie ma żadnych konstytucyjnych i ustawowych przeszkód, aby rozstrzygnięcie wyroku TK uznawało konstytucyjność podzieloną w czasie. TK jest kompetentny, aby uznawać za niekonstytucyjną zarówno całą normę, jak i jej część, a zakres niekonstytucyjności może być wyznaczony podmiotowo, przedmiotowo lub temporalnie.
Jakkolwiek byłoby to dyskusyjne, w przypadku gdy TK chciał złagodzić skutki swego wyroku, mógł przyjąć, że norma jest niekonstytucyjna od dnia wejścia wyroku w życie. Wcześniej natomiast była zgodna z konstytucją z uwagi na inne normy zasadnicze, takie jak zasada zaufania obywatela do państwa i prawa, wynikająca z art. 2 Konstytucji. Nie posługując się żadnym z tych instrumentów TK musi godzić się z tym, że zaistnieją skutki prawne określone w art. 190 ust. 1 (wyrok będzie powszechnie wiązał) oraz art. 190 ust. 3 Konstytucji (zakwestionowane przepisy utracą moc z chwilą publikacji wyroku w „Dzienniku Ustaw”). Próba ograniczenia tych następstw w sentencji wyroku jest niezgodna z tymi normami ustawy zasadniczej. Takie wskazanie należy uznać za wskazówkę odnośnie do stosowania prawa niewiążącą jednak innych organów, w tym sądów.
6. Niezależnie od krytyki samej instytucji orzeczenia aplikacyjnego, warto zwrócić uwagę, że wnioskowanie przeprowadzone dla uzasadnienia części aplikacyjnej wyroku nie jest trafne. Trybunał wskazał, że dopóki w ustawie nie zostanie doprecyzowany przedmiot rozporządzeń, nie będzie dopuszczalne tworzenie nowych rejestrów medycznych przez ministra. Jednak dyspozycja normy, stosownie do której „tworzy się” określone rejestry, została zrealizowana wraz z wejściem w życie poszczególnych rozporządzeń. Utrata mocy obowiązującej przepisu, na podstawie którego norma ta obowiązywała, nie spowoduje automatycznej eliminacji skutku w postaci uprzedniego utworzenia poszczególnych rejestrów medycznych. Funkcja kreacyjna omawianych rozporządzeń sprawi, że zakresowe orzeczenie o niezgodności z konstytucją przepisu ustawowego upoważniającego do wydania rozporządzenia nie powoduje likwidacji rejestrów utworzonych na podstawie rozporządzeń, wydanych przed ogłoszeniem niniejszego wyroku.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.