TK
Glosa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 18 grudnia 2014 r. (sygn. akt K 33/13)
glosa| minister zdrowia| ochrona zdrowia| rejestr medyczny| System Informacji Medycznej| Trybunał Konstytucyjny
włącz czytnik1. W wyroku, który zapadł w glosowanej sprawie Trybunał Konstytucyjny orzekł o niekonstytucyjności art. 19 i art. 20 ustawy z 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia.
Przepisy te zostały uznane za niezgodne z art. 47 i 51 ust. 1, 2 i 5 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji w zakresie, w jakim przewidywały określenie przedmiotu rejestrów medycznych przez ministra w drodze rozporządzenia, a także w części, w jakiej przewidywały, że w rozporządzeniu minister określa zakres i rodzaj danych przetwarzanych w rejestrze spośród danych określonych w art. 19 ust. 6 tej ustawy. Natomiast w punkcie trzecim sentencji TK stwierdził, że art. 20 ust. 1 w związku z art. 19 ust. 1 ustawy jest niezgodny z art. 92 ust. 1 Konstytucji w zakresie, w jakim przewiduje określenie przedmiotu rejestrów medycznych przez ministra w drodze rozporządzenia.
Rozstrzygnięcie Trybunału jest trafne i jest kolejnym, które podkreśla ważną sferę autonomii informacyjnej, stanowiącej istotny element składowy prawa do prywatności. TK zasadnie uznał, iż ograniczenie tego prawa może nastąpić wyłącznie w ustawie, a jedynie kwestie bardzo szczegółowe mogą być ustanowione w rozporządzeniu. Tymczasem kompetencje przekazane ministrowi zdrowia w zakwestionowanym przez TK zakresie niewątpliwie wykraczały poza materię techniczną.
W tej glosie chciałbym jednak podać w wątpliwość część sentencji wyroku, w której Trybunał Konstytucyjny określił jego skutki. W ostatniej części punktu trzeciego stwierdził, że rejestry utworzone przed dniem ogłoszenia niniejszego wyroku nadal mogą być prowadzone. Chodzi o sześć rejestrów stworzonych rozporządzeniami ministra zdrowia.
2. Wyrok TK, który wydano w sprawie o sygn. akt K 33/13, należy zaliczyć do orzeczeń aplikacyjnych. W tego typu rozstrzygnięciach w sentencji poza stwierdzeniem niekonstytucyjności przepisów jest zawarte wskazanie co do innych skutków wywieranych przez orzeczenie, niż odroczenie terminu utraty mocy obowiązującej przepisu. W latach 2001-2007 zapadło 13 takich wyroków. Nie były one jednorodne. W kilku z nich TK rozstrzygał w ich części aplikacyjnej o skutkach czasowych rozstrzygnięcia, wyłączając wsteczne działanie wyroku i nakazując odnosić go wyłącznie do stanów powstałych po jego wejściu w życie albo zakazując wzruszania stanów faktycznych, które zaistniały na podstawie niekonstytucyjnego prawa. Inna część wyroków aplikacyjnych stanowi o przywileju korzyści, czyli premii za aktywność uzyskiwanej przez beneficjenta skutecznej skargi konstytucyjnej albo strony (stronę) sporu, w toku którego sąd przedstawił pytanie prawne. Można jednak spotkać również orzeczenia, w których TK wyraźnie wyłącza możliwość stosowania niekonstytucyjnych przepisów w okresie odroczenia, odmawiając przyznania przywileju korzyści.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.