TK
ISP: Zamieszanie wokół urny czyli o nowelizacji kodeksu wyborczego słów kilka
alfabet Braille'a| CBOS| karta do głosowania| Kodeks Wyborczy| komitet wyborczy| Krajowe Biuro Wyborcze| PKW| RPO| urna wyborcza| wybory
włącz czytnikPodobnie jest też z rejestrowaniem informacji o przyczynie nieważności oddawanych głosów. Odpowiedni zapis został usunięty podczas prac nad obowiązującym od 2011 roku kodeksem wyborczym i trudno dzisiaj znaleźć zaangażowaną w ówczesne prace legislacyjne osobę, która potrafiłaby wyjaśnić klarownie przyczyny tej decyzji. Teraz mamy do tych rozwiązań powrócić - i dobrze - ale czy nie można było wcześniej przeprowadzić rzetelnej oceny skutków regulacji i uniknąć związanego z tą kwestią okołowyborczego zamieszania?
Głośniej nad tą urną, czyli czas na zmiany
Jeśli chcemy, jak deklaruje się w uzasadnieniu do prezydenckiego projektu, zwiększyć frekwencję wyborczą i wzmocnić prawo obywateli do bycia wybranymi do organów władzy publicznej, potrzebujemy bardziej zdecydowanych zmian. Powinny one zmierzać w stronę zwiększenia kontroli podmiotów uczestniczących w wyborczej rozgrywce już w trakcie kampanii wyborczej (obecnie prowadzi się ją przede wszystkim już po wyborach) i silniejszego włączenia w ten proces obywateli.
Do tego potrzebujemy jednak liczniejszego i wyposażonego w odpowiednie kompetencje (być może nawet śledcze) zespołu urzędników, bo w tym zakresie, także w porównaniu do demokracji zachodnich, Krajowe Biuro Wyborcze jest wysoce niedofinansowane. Większe zaangażowanie w ocenę przebiegu procedur wyborczych winny też wykazywać uprawnione do tego organy ścigania, kontroli skarbowej i sądy. Obywatelom należy natomiast stworzyć warunki ułatwiające wgląd w aktualizowane na bieżąco informacje o źródłach i wysokości środków pozyskiwanych przez komitety wyborcze oraz ponoszonych przez nie wydatkach. Każdy podmiot uczestniczący w wyborach (niezależnie czy chodzi o komitet założony przez wyborców czy partię polityczną) powinien być zobowiązany do ujawniania w Internecie możliwie szczegółowych informacji finansowych o swojej działalności. Bez tych zmian trudno mówić o faktycznym zwiększeniu przejrzystości procesu wyborczego i istnieniu po stronie obywateli warunków do dokonywania świadomego wyboru. Nie można też spodziewać się jakościowych zmian w tym zakresie i zwiększenia poziomu zainteresowania obywateli udziałem w procesach demokratycznych.
Instytut Spraw Publicznych
Poprzednia 123 Następna
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Kodeks wyborczy według Prezydenta
ISP apeluje do kandydatów na Prezydenta RP o poszanowanie przepisów o finansowaniu kampanii
F. Rymarz: Finansowanie kampanii wyborczej na urząd Prezydenta RP
Jak zaangażować się w kampanię wyborczą?
O konsultacjach PKW w sprawie nowych kart do głosowania - głos Fundacji Batorego
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.