TK



KRS: Wnioski z prac legislacyjnych nad projektami ustawy o Trybunale Konstytucyjnym

dyskontynuacja| Konstytucja RP| KRS| państwo prawa| publikacja wyroku| Sejm| ustawa o Trybunale Konstytucyjnym| wybór prezesa TK| wybór sędziów TK| władza sądownicza

włącz czytnik

4. Procedura postępowania przed Trybunałem powinna być przejrzysta i tak uregulowana, aby możliwe było reagowanie (przez Prezesa Trybunału) na konkretne sytuacje wywołujące konieczność rozpoznania określonej sprawy poza kolejnością wpływu. To na Prezesie Trybunału spoczywa odpowiedzialność za organizację pracy Trybunału i sprawność postępowania. Prezes Trybunału, odpowiedzialny za prawidłowe funkcjonowanie Trybunału, powinien mieć zapewnioną swobodę w ustalaniu kolejności wyznaczania spraw do rozpoznania z uwagi na charakter, rangę, ciężar gatunkowy spraw, wymagających rozpoznania poza zwykłą kolejnością zależną jedynie od daty wpływu do Trybunału. Prezes Trybunału powinien ponadto decydować o składzie Trybunału w konkretnej sprawie, w tym o wyznaczeniu Przewodniczącego, mając na względzie także profil specjalizacji poszczególnych członków Trybunału w kontekście koniecznych do rozważenia zagadnień w rozpoznawanych sprawach.

5. Z Konstytucji wynika, że publikacja orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego jest obligatoryjna. W świetle art. 190 ust. 2 orzeczenia Trybunału w sprawach wymienionych w art. 188 podlegają niezwłocznemu ogłoszeniu w organie urzędowym, w którym akt normatywny był ogłoszony. Obowiązek publikacji orzeczeń Trybunału wynika również z art. 9 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz.U. z 2016r. poz. 296), a stosownie do art. 2 tej ustawy ogłoszenie aktu normatywnego w dzienniku urzędowym jest obowiązkowe, zaś zgodnie z art. 3 publikacji należy dokonać niezwłocznie. Wydawanie Dziennika Ustaw jest wyłączną kompetencją Prezesa Rady Ministrów (art. 21 ustawy). Ogłaszanie orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego jest obowiązkiem konstytucyjnym i podlega wykonaniu niezwłocznie przez organ do tego zobowiązany, którym w obecnym stanie prawnym jest Prezes Rady Ministrów. Konstytucja nie przewiduje w tym zakresie żadnego wyjątku, a Prezes Rady Ministrów nie może oceniać prawidłowości podlegających publikacji w dziennikach urzędowych aktów prawnych, w tym także orzeczeń Trybunału.
Bezpośrednio z Konstytucji wynika, że organ władzy wykonawczej nie może dokonywać oceny orzeczenia Trybunału pod kątem jego zgodności z prawem i od tej oceny uzależniać jego publikacji. Nie może zatem kwalifikować orzeczenia inaczej niż uczynił to sam Trybunał. Zarządzenie Prezesa Trybunału o publikacji wyroku powinno być niezwłocznie wykonane. Funkcje organów rządowych w tym zakresie ograniczają się wyłącznie do czynności o charakterze technicznym.

Trybunał Konstytucyjny

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Artykuły powiązane

Brak art. powiąznych.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.