TK



KRS: Wnioski z prac legislacyjnych nad projektami ustawy o Trybunale Konstytucyjnym

dyskontynuacja| Konstytucja RP| KRS| państwo prawa| publikacja wyroku| Sejm| ustawa o Trybunale Konstytucyjnym| wybór prezesa TK| wybór sędziów TK| władza sądownicza

włącz czytnik

6. Z brzmienia Konstytucji wynika, że orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego zapadają większością głosów (art. 190 ust. 5 Konstytucji). Zgodnie z wolą ustrojodawcy, jest to zwykła większość. Propozycje, aby w głosowaniu nad orzeczeniem obowiązywała większość kwalifikowana (2/3 składu), należy uznać za niezgodne z Konstytucją, a także dysfunkcjonalne i wprowadzające niespójność obowiązującego systemu prawnego. Ustrojodawca wprowadził wymaganie kwalifikowanej większości głosów, czemu dał wyraz wprost w przepisach Konstytucji (m.in. art. 90 ust. 2, art. 98 ust. 3, art. 113, art. 121 ust. 3, art. 122 ust. 5 oraz art. 125 ust. 2 Konstytucji). Z porównania  treści art. 190 ust. 5 Konstytucji z art. 324 § 2 zd. 3 k.p.c., art. 111 § 1 k.p.k.  oraz art. 137 § 2 p.p.s.a wynika, że w każdym z tych przepisów jest mowa o tym, że orzeczenia sądu zapadają większością głosów. Wyroki sądów powszechnych w sprawach cywilnych i karnych zapadają zwykłą większością głosów. Zasada ta obowiązuje także w sądach administracyjnych oraz w Sądzie Najwyższym.

Trybunał Konstytucyjny

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Artykuły powiązane

Brak art. powiąznych.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.