TK



O niewykonywaniu wyroków Trybunału Konstytucyjnego

Andrzej Rzepliński| bezprawie legislacyjne| dyskontynuacja| Kazimierz Działocha| Konstytucja| luki w prawie| niewykonanie wyroku| Piotr Radziewicz| Rada Ministrów| RCL| Sejm| Senat| Trybunał Konstytucyjny

włącz czytnik

Rada Ministrów, prowadząc politykę wewnętrzną i zagraniczną państwa, sprawuje głównie funkcję rządzenia i kierowania. Jednak w ramach realizacji zadań ustrojowych powinna również być głównym inicjatorem prac parlamentu — a co za tym idzie — ponosić współodpowiedzialność za spójność polskiego systemu prawnego. Realizacja powyższego celu jest ułatwiona dzięki funkcjonowaniu przy rządzie i premierze kompetentnych i fachowych organów, jakimi są: Rządowe Centrum Legislacji [dalej: RCL] oraz Rada Legislacyjna [dalej: RL].

Zgodnie z ustawą o Radzie Ministrów, RCL pełni ważne zadania: zapewnia koordynację działalności legislacyjnej rządu; opracowuje rządowe projekty ustaw; analizuje m.in. orzecznictwo TK, Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego; współdziała z RL w zakresie opiniowania rządowych projektów aktów normatywnych pod względem ich zgodności z Konstytucją RP oraz spójności z polskim systemem prawa. Szczególnie istotną rolę w zakresie wykonywania orzeczeń TK pełni Departament Prawny i Orzecznictwa RCL, do którego zadań należy m.in. analiza orzeczeń TK, monitorowanie ich wykonywania oraz opracowywanie projektów aktów prawnych służących ich wykonywaniu.

Z kolei RL, składająca się z przedstawicieli nauki i praktyki prawniczej, działa przy Prezesie RM i jest organem opiniodawczo-doradczym premiera i rządu w sprawach dotyczących systemu prawa. Do jej zadań należy m.in.: opiniowanie projektów dokumentów rządowych z punktu widzenia ich zgodności z konstytucją, prawem UE oraz spójnością z obowiązującym prawem; formułowanie wniosków lub opinii dotyczących metod i sposobów rozwiązywania problemów związanych ze stosowaniem konstytucji oraz metod i sposobów wdrażania prawa UE; formułowanie wniosków lub opinii w sprawach związanych z procesem stanowienia prawa, w tym co do zasad techniki prawodawczej; dokonywanie ocen stosowania obowiązującego prawa pod względem jego spójności, skuteczności i właściwego regulowania zjawisk społecznych; analizowanie potrzeb dokonania zmian prawa.

Należy stwierdzić, iż Rada Ministrów ma wystarczające środki umożliwiające podjęcie inicjatywy w celu wykonywania wyroków TK, jednak ostateczne rozstrzygnięcia należą oczywiście do parlamentu. Należałoby również dodać, iż aktualny kształt przyjętego w III RP systemu rządów (zracjonalizowanego systemu parlamentarnego) oraz praktyka ustrojowa umożliwiają sformułowanie wniosku, iż wpływ rządu na działania parlamentu może być skutecznym mechanizmem opierającym się na środkach o charakterze politycznym, który oprócz celów stricte politycznych może być wykorzystywany do budowy spójnego systemu prawa — wykonywania orzeczeń TK. De lege lata nie ma przeszkód prawnych, aby RM w celu wykonywania orzeczeń Trybunału korzystała z klauzuli pilności, oczywiście z wyjątkiem projektów ustaw wyłączonych z tego trybu przez samego ustrojodawcę (art. 123 ust. 1 Konstytucji).

Trybunał Konstytucyjny

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Artykuły powiązane

Brak art. powiąznych.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.