TK



O niewykonywaniu wyroków Trybunału Konstytucyjnego

Andrzej Rzepliński| bezprawie legislacyjne| dyskontynuacja| Kazimierz Działocha| Konstytucja| luki w prawie| niewykonanie wyroku| Piotr Radziewicz| Rada Ministrów| RCL| Sejm| Senat| Trybunał Konstytucyjny

włącz czytnik

— po pierwsze, przedmiotem obrad na posiedzeniach Sejmu są m.in. „informacje Trybunału Konstytucyjnego o istotnych problemach wynikających z jego działalności i orzecznictwa”;

— po drugie, „Sejm zapoznaje się z informacją Trybunału Konstytucyjnego o istotnych problemach wynikających z jego działalności i orzecznictwa oraz z uwagami Trybunału Konstytucyjnego o stwierdzonych uchybieniach i lukach w prawie, których usunięcie jest niezbędne dla zapewnienia spójności systemu prawnego Rzeczypospolitej Polskiej”;

— po trzecie, prezes TK przekazuje Prezydium Sejmu „orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego stwierdzające niezgodność z przepisami konstytucyjnymi aktu ustawodawczego oraz informacje o istotnych problemach wynikających z jego działalności i orzecznictwa”;

— po czwarte, do sejmowej Komisji Ustawodawczej „należą sprawy problematyki legislacyjnej i spójności prawa, współdziałania w organizowaniu procesu ustawodawczego i zapewnienia jego prawidłowości, rozpatrywania projektów ustaw i uchwał o szczególnym znaczeniu prawnym lub o znacznym stopniu złożoności legislacyjnej, sprawy związane z postępowaniem przed Trybunałem Konstytucyjnym oraz wynikające z orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, a także współudział w przeprowadzaniu kontroli wprowadzania w życie i wykonywania ustaw i uchwał Sejmu oraz koordynacja tych działań”;

— po piąte, sejmowa Komisja Ustawodawcza, przed terminem rozprawy, która będzie się odbywać w Trybunale wydaje opinię o zawartych we wniosku do TK zarzutach, co do niezgodności ustawy z przepisami konstytucyjnym.

Konkludując, regulamin Sejmu przewiduje jedynie ogólne środki o charakterze sygnalizacyjno-informacyjnym, nie stanowiąc jednocześnie o żadnym skutecznym mechanizmie służącym wykonywaniu orzeczeń TK. De lege lata, szczególną rolę w zakresie wykonywania orzeczeń TK można przypisać sejmowej Komisji Ustawodawczej, gdyż do jej „właściwości” należą „sprawy wynikające z orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego”. Komisja z uwagi na pełnione zadania powinna dysponować niezbędną wiedzą dotyczącą orzecznictwa TK, a czuwanie nad spójnością prawa również obliguje ją do przygotowywania projektów wykonujących orzeczenia trybunalskie. Dnia 25 stycznia 2012 r. sejmowa Komisja Ustawodawcza powołała Podkomisję stałą ds. Trybunału Konstytucyjnego, jednak w jej obowiązkach nie mieści się przygotowywanie projektów ustaw wykonujących orzeczenia TK, co — moim zdaniem — należy ocenić negatywnie.

Trybunał Konstytucyjny

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Artykuły powiązane

Brak art. powiąznych.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.