TK



O niewykonywaniu wyroków Trybunału Konstytucyjnego

Andrzej Rzepliński| bezprawie legislacyjne| dyskontynuacja| Kazimierz Działocha| Konstytucja| luki w prawie| niewykonanie wyroku| Piotr Radziewicz| Rada Ministrów| RCL| Sejm| Senat| Trybunał Konstytucyjny

włącz czytnik

2. Prezes Trybunału może zwrócić się do adresata sygnalizacji o poinformowanie Trybunału o stanowisku w sprawie będącej przedmiotem sygnalizacji.

W ust. 1 nie wprowadzono żadnych nowych rozwiązań normatywnych, gdyż za wiera treść zbliżoną do art. 4 ust. 2 ustawy o TK. Jedynym novum jest nadanie przez ust. 2 kompetencji prezesa TK rangi ustawowej, gdyż do tej pory kompetencja ta wynika z regulaminu TK — § 55. Jak słusznie zauważył B. Banaszak, w projekcie ustawy nie określono, czy art. 5 ust. 2 nakłada na adresata sygnalizacji obowiązek, co może w przypadku braku odpowiedzi prowadzić do obniżenia autorytetu Trybunału.

Natomiast art. 6 ust. 1 i 2 „stanowiąc” o obowiązku corocznego przedkładania przez prezesa TK informacji o istotnych problemach wynikających z działalności i orzecznictwa Trybunału [dalej — informacji] de facto zawiera treść tożsamą z art. 4 ust. 1 ustawy o TK. Jednakże zgodnie art. 6 ust. 3 projektowanej ustawy informacja ta ma być również przekazywana „Prezydentowi RP, Prezesowi Rady Ministrów, Pierwszemu Prezesowi Sądu Najwyższego, Prezesowi Naczelnego Sądu Administracyjnego, Przewodniczącemu Krajowej Rady Sądownictwa, Prokuratorowi Generalnemu, Ministrowi Sprawiedliwości, Rzecznikowi Praw Obywatelskich, Rzecznikowi Praw Dziecka, Prezesowi Najwyższej Izby Kontroli, Przewodniczącemu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz Prezesowi Narodowego Banku Polskiego”. Przekazanie informacji szerszemu kręgowi podmiotów, oczywiście, może pośrednio wpłynąć na zakres wykonywania orzeczeń TK, natomiast takich gwarancji nie daje. Informacje, które do tej pory otrzymywał — zgodnie z art. 4 ust. 1 — jedynie parlament, są upublicznione i powszechnie dostępne. Ponadto zgodnie z aktualnie obowiązującym regulaminem Trybunału prezes TK może także zarządzić doręczenie wyroku lub postanowienia sygnalizacyjnego innym organom prawodawczym niż organ, który wydał zakwestionowany akt normatywny wraz ze wskazaniem potrzeby podjęcia stosownych prac legislacyjnych oraz ich pożądanego zakresu (§ 58 regulaminu TK).

Analiza proponowanych przez Prezydenta RP rozwiązań normatywnych ukazuje, iż projekt nowej ustawy o Trybunale Konstytucyjnym nie zawiera skutecznych mechanizmów służących wykonywaniu orzeczeń trybunalskich. Proponowane zmiany jedynie nieznacznie wpływają na zakres środków o charakterze sygnalizacyjno-informacyjnym. Przy czym na aprobatę zasługuje nadanie mocy ustawowej niektórym po-stanowieniom regulaminu Trybunału Konstytucyjnego służącym wykonywaniu jego orzeczeń.

Trybunał Konstytucyjny

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Artykuły powiązane

Brak art. powiąznych.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.