TK



Prawo o zgromadzeniach – krytyczne uwagi Rady Legislacyjnej

Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności| Konstytucja| prawo o zgromadzeniach| Rada Legislacyjna| RCL| Trybunał Konstytucyjny| Wolność zgromadzeń

włącz czytnik

Dlatego też w przekonaniu Rady Legislacyjnej art. 15 ust. 2 w zakresie, w jakim przewiduje rozwiązanie zgromadzenia w razie naruszenia art. 15 ust. 1, jest niezgodny z art. 57 Konstytucji.

5. Uwagi dotyczące rozdziałów 4 i 5 (przepisy karne, nowelizujące, przejściowe i końcowe)

5.1. Projektodawca proponuje wprowadzenie penalizacji zachowań związanych z organizacją zgromadzeń.

Do tej pory wykroczeniem jest:

a) przeszkadzanie lub usiłowanie przeszkadzania w organizowaniu lub w przebiegu niezakazanego zgromadzenia,

b) zwoływanie zgromadzeń bez wymaganego zaświadczenia albo przewodniczenia takiemu zgromadzeniu lub zgromadzeniu zakazanemu,

c) przewodniczenie zgromadzeniu po rozwiązaniu go przez przewodniczącego lub przedstawiciela organu gminy,

d) bezprawne zajmowanie lub wzbranianie się opuszczenia miejsca, którym inna osoba lub organizacja prawnie rozporządza jako zwołujący lub przewodniczący zgromadzenia,

e) branie udziału w zgromadzeniu posiadając przy sobie materiały wybuchowe lub inne niebezpieczne narzędzie (art. 52 kodeksu wykroczeń).

Projektodawca proponuje penalizację zachowania polegającego na przewodniczeniu marszowi oraz na niepodejmowaniu jako organizator zgromadzenia stacjonarnego środków przewidzianych w art. 12 ust. 7 lub 8.

Państwo

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.