TK
Projekt ustawy o zmianie konstytucji RP w zakresie ochrony lasów państwowych
Jan Bury| Komisja konstytucyjna| Konstytucja| Lasy Państwowe| PO| PSL| Sejm| skarb państwa| SLD| Twój Ruch
włącz czytnikProponowana nowelizacja w brzmieniu komisyjnego sprawozdania o projekcie (druk nr 2842) zakładała, że w Konstytucji RP w art. 74 po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b, a po ust. 3 dodaje się ust. 3a. Brzmienie nowych ustępów miałoby być następujące:„2a. Szczególnej ochronie podlegają lasy stanowiące własność Skarbu Państwa. 2b. Lasy stanowiące własność Skarbu Państwa nie podlegają przekształceniom własnościowym. Wyjątki od tej zasady, uzasadnione celami publicznymi lub celami zrównoważonej gospodarki leśnej, określa ustawa”. „3a. Każdy ma prawo dostępu do lasów stanowiących własność Skarbu Państwa na równych zasadach. Warunki dostępu określa ustawa”.
Pomijając w tym miejscu podtrzymane zastrzeżenia co do istoty przedsięwzięcia (potrzeby nowelizacji), można jednak podkreślić, że zaproponowane w sprawozdaniu Komisji brzmienie przepisów jest co do swej jakości merytorycznej i techniczno-legislacyjnej lepsze, niż we wniesionym pierwotnie brzmieniu projektu. Dodam, że słusznie też zaproponowano wydłużenie okresu vacatio legis z jednego na sześć miesięcy.
12. W toku drugiego czytania do projektu ustawy zgłoszona została poprawka, aby wskazany wcześniej ust. 2b uzyskał następujące brzmienie: „2b. Lasy stanowiące własność Skarbu Państwa nie podlegają przekształceniom własnościowym”. Jak widać, zgłoszona poprawka pozostawia w brzmieniu niezmienionym zdanie pierwsze z ust. 2b proponowanego przez Komisję i sprowadza się do skreślenia zdania drugiego z tegoż ustępu 2b w brzmieniu zaproponowanym przez Komisję. Merytorycznie oznacza to opowiedzenie się za maksymalistycznie pojętą zasadą ochrony lasów państwowych przed jakimikolwiek przekształceniami własnościowymi, tak by nie było od niej żadnych wyjątków; wyjątki te miało dopuszczać dotychczasowe zdanie drugie, proponowane w poprawce do skreślenia. W wystąpieniu posła, zgłaszającego w imieniu Klubu PiS wspomnianą poprawkę, jako uzasadnienie podane zostało stwierdzenie, że zaprojektowane (w sprawozdaniu Komisji) brzmienie ust. 2b „[...] jest niezrozumiałe i niesie ze sobą cały szereg różnych powinności, które są niezwykle niebezpieczne dla polskich Lasów Państwowych”. Jak się wydaje, można przyjąć, że takie uzasadnienie poprawki współgra z tym fragmentem wystąpienia posła sprawozdawcy, gdy referując prace w zakresie ust. 2b, stwierdził m.in., że „[...] w czasie pierwszego czytania główny ciężar krytyki spadł właśnie na to, że jakaś większość parlamentarna może sobie tak sformować ustawę, że różne rzeczy mogą się dziać”.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.