TK
Requiem dla komisji kodyfikacyjnej
koherentność| Komisja Kodyfikacyjna| Komisja Kodyfikacyjna II RP| Komisja Kodyfikacyjna Prawa Cywilnego| Komisja Kodyfikacyjna Prawa Karnego| prawo prywatne| procedura cywilna| Zbigniew Ziobro
włącz czytnikDziałalność zlikwidowanej przez Zbigniewa Ziobrę Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego służyła przede wszystkim zwykłym obywatelom, którzy otrzymywali nowoczesne mechanizmy prawne, służące ochronie i realizacji ich żywotnych interesów.
W połowie grudnia 2015 roku minister Zbigniew Ziobro zdecydował o zakończeniu działalności Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego (KKPC). Komisja ta funkcjonowała przy resorcie sprawiedliwości od bez mała 20 lat. Powodem takiego posunięcia są – jak wynika z doniesień prasowych(1) – plany zastąpienia KKPC oraz Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Karnego jedną Komisją Kodyfikacyjną Rzeczpospolitej. Czy jednak likwidacja KKPC była krokiem przemyślanym, szczególnie mając na uwadze jakość tworzonego w Polsce prawa?
Zacznijmy od krótkiej charakterystyki samej KKPC. Otóż zgodnie z par. 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 2002 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego (2), do zadań KKPC należało przygotowywanie założeń i ogólnych kierunków zmian w prawie cywilnym, prawie rodzinnym i prawie gospodarczym prywatnym. Zadaniem komisji było również opracowywanie założeń oraz projektów o podstawowym znaczeniu dla systemu prawa cywilnego, rodzinnego i gospodarczego prywatnego, z uwzględnieniem zadań wynikających z potrzeb harmonizacji prawa polskiego z prawem europejskim. Oznaczało to – nie mniej, nie więcej – że KKPC odpowiedzialna była za kluczowe przedsięwzięcia legislacyjne w spektrum prawa prywatnego, co zresztą odzwierciedlał skład osobowy KKPC, obejmujący największe autorytety w dziedzinie szeroko pojętej cywilistyki.
Działalność KKPC koncentrowała się zarówno na bieżących zadaniach (konieczne i cząstkowe nowelizacje lub projekty aktów prawnych, a także opiniowanie takich projektów) jak i na celach „długoterminowych”. Do tych ostatnich zaliczyć trzeba przede wszystkim prace nad nowym Kodeksem cywilnym i Kodeksem postępowania cywilnego.
Trzeba pamiętać, że oba wskazane wyżej akty prawne weszły w życie 1 stycznia 1965 roku. Pomimo serii pozytywnych nowel wciąż wymagają kompleksowych zabiegów legislacyjnych, tak aby nadążyć za zmieniającymi się realiami społeczno-gospodarczymi. Stąd KKPC tylko w latach 2011-2015 prowadziła przegląd projektów części ogólnej prawa zobowiązań (część ogólna księgi 2) oraz prawa rzeczowego (księga 3) Kodeksu cywilnego. Sfinalizowała także przegląd projektu księgi pierwszej – części ogólnej.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Brak art. powiąznych.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.