TK
RPO skarży do TK brak dostępu do wyników audytu wewnętrznego w administracji publicznej
audyt wewnętrzny| dostęp do informacji publicznej| prawo do informacji| RPO| Trybunał Konstytucyjny| ustawa o finansach publicznych
włącz czytnikZgodnie z konstytucją, ograniczenia prawa do informacji mogą nastąpić wyłącznie ze względu na określone w ustawach wartości – ochronę wolności i praw innych osób i podmiotów gospodarczych oraz ochronę porządku publicznego, bezpieczeństwa lub ważnego interesu gospodarczego państwa. Przesłanki ograniczenia prawa dostępu do informacji publicznej zostały uregulowane w art. 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej; co istotne, organ odmawiając ujawnienia informacji, jest zobowiązany do wydania decyzji o odmowie udostępnienia, od której można się odwołać do organu wyższego stopnia oraz zaskarżyć ją do sądu administracyjnego.
„Taka weryfikacja nie występuje w przypadku dokumentów wytworzonych przez audytora wewnętrznego w trakcie prowadzenia audytu, innych niż plan audytu i sprawozdanie z wykonania planu audytu, gdyż te dokumenty, niezależnie od ich treści, zostały uznane przez ustawodawcę za niestanowiące informacji publicznej.”
Rzecznik argumentuje, że uniemożliwienie obywatelom dostępu do informacji dotyczących audytu stanowi poważną ingerencję w konstytucyjne prawo do informacji. W tym kontekście pojawia się pytanie, czy taka ingerencja nie narusza zasady proporcjonalności, zgodnie z którą regulacje prawne mogą być tworzone tylko wtedy, kiedy są rzeczywiście potrzebne i w taki sposób, by ingerencja w sferę statusu jednostki musi pozostawać w racjonalnej i odpowiedniej proporcji do celów, których osiągnięcie uzasadnia ograniczenie prawa lub wolności. W ocenie RPO, „przy przyjęciu, że celem regulacji była ochrona efektywności i rzetelności audytu oraz ochrona wrażliwych danych pozyskanych przez audytora, zastosowany przez ustawodawcę środek nie spełnia wymogu proporcjonalności, gdyż nie jest w stanie doprowadzić do zwiększenia rzetelności i efektywności audytu wewnętrznego.” Te cele można osiągnąć poprzez regulację, która nie będzie naruszać istoty prawa obywateli do informacji. Co więcej, udostępnianie obywatelom informacji dotyczących audytu (a więc poddanie ich społecznej kontroli) może wpłynąć na podniesienie jakości pracy audytorów. Rzecznik podkreśla, że jawność funkcjonowania organów administracji publicznej jest niezbędnym warunkiem eliminowania ewentualnych nieprawidłowości. W związku z tym, RPO wnioskuje, by Trybunał Konstytucyjny uznał unormowanie zawarte w art. 284 ustawy o finansach publicznych za niezgodne z konstytucją. (Wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich)
Instytut Spraw Publicznych
Poprzednia 12 Następna
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Problem z informacją publiczną?
Umowy cywilnoprawne a informacja publiczna: wyrok WSA
Dostęp do informacji niezbędny w partycypacji
Informacje o uposażeniu burmistrza są informacją publiczną
Kompas: Wadowice - pozytywny przykład udostępnienia informacji publicznej
Bezczynna Służba Kontrwywiadu Wojskowego
Biuletyn Kompas - Kto jest zobowiązany do udzielenia informacji publicznej?
NSA: liczba wydanych pozwoleń na parkowanie nie jest tajemnicą
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.