TK
Szukając partnerów w pozarządówce
budżet obywatelski| jednostki samorządu terytorialnego| Komisja Dialogu Obywatelskiego| NGO| urząd miasta| Łódź| Łódzkie Centrum Obywatelskie
włącz czytnikRównież rozliczenia na linii operator–NGO mogą być znacznie łatwiejsze niż w sytuacji, gdy głównym dystrybutorem środków jest urząd (operator może zastosować uproszczony formularz ofert, umów, sprawozdań). Obecnie zastanawiamy się, jaki zaprojektować model, by był on w pełni zgodny z prawem, a przede wszystkim, co zrobić, by ułatwić proces naboru i rozliczenia zadań, a nie go skomplikować. Wypracowane koncepcje regrantingu i Centrum Obywatelskiego chcemy dalej konsultować z NGO-sami i Łódzką Radą Działalności Pożytku Publicznego, tak by finalny produkt był jak najbardziej dopasowany do realnych potrzeb sektora.
Pracę nad rozwiązaniami dla Centrum Obywatelskiego i Regrantingu podjęliśmy w ramach projektu „Model Współpracy Miasto–NGO” – kolejnego projektu koordynowanego przez Centrum OPUS, do udziału w którym Miasto zostało zaproszone w roli partnera. Dzięki temu udało się „ściągnąć” do miasta środki zewnętrzne na dodatkowe działania, które mają wzmocnić rozwój systemu współpracy, a które trudno byłoby zagwarantować w budżecie miasta.
W ramach projektu odbyło się już między innymi Łódzkie Forum Inicjatyw Pozarządowych – pierwsze od lat święto pozarządówki. Podczas tego trzydniowego wydarzenia zorganizowano debaty, dyskusje na temat bieżących i istotnych dla sektora spraw (na przykład współpraca z biznesem, udział organizacji w kształtowania polityki miasta, rzecznictwo w trzecim sektorze, budowanie porozumień między organizacjami), a także zaprezentowano dorobek NGO-sów mieszkańcom Łodzi. Forum zwieńczył Festiwal Zaangażowanych Łodzian, na którym zaprezentowało się ponad 60 łódzkich organizacji. Był to czas na wyjście do ludzi i pokazanie im, jak działa sektor pozarządowy i co ma do zaoferowania obywatelom.
Jednym z głównych działań w ramach projektu „Model Współpracy” jest badanie jakości współpracy samorządu z NGO-sami, by uczynić ją bardziej efektywną. Dotychczas przeprowadzono sześć moderowanych dyskusji przy różnych wydziałach urzędu miasta. Pracowaliśmy na bazie tak zwanego Lokalnego Indeksu Jakości Współpracy – narzędzia, za którego pomocą dowiadywaliśmy się bezpośrednio od organizacji, co we współpracy miasta z organizacjami sprawdza się dobrze, co należy poprawić, a co zupełnie zmienić. Po pierwszej serii spotkań (drugą planujemy na zakończenie projektu) uzyskaliśmy między innymi głosy, że warto wprowadzić czytelne zasady podziału środków finansowych we wszystkich konkursach dotacyjnych, opracować poradnik dla grantobiorców czy ulepszyć kryteria przyznawania lokali dla NGO-sów. Teraz zastanawiamy się, jakie działania podjąć, by rozwiązać zgłoszone problemy. Raport przedstawimy Radzie Działalności Pożytku Publicznego i rozważymy konieczne kroki.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
MAC zaczyna akcję „Sprawne państwo – sprawny samorząd terytorialny”
H. Izdebski: polskie instytucje publiczne wymagają jeszcze doskonalenia
Biuletyn Kompas - O NGO i funduszach UE w gmachu Senatu RP a zaufanie władzy do obywateli
J. Regulski: Gmina rządzi
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.