Debaty
Kontrola obowiązku notyfikowania ustawy w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym (cz. I)
czynności prelegislacyjne| konstytucyjność| kontrola konstytucyjności| notyfikacja| prawo unijne| procedura legislacyjna| regulamin Sejmu| Senat| Traktat o Funkcjonowaniu UE| Trybunał Konstytucyjny| Trybunał Sprawiedliwości UE| TSUE
włącz czytnikWpływ na orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego mogą mieć przy tym nie tylko te procedury notyfikacyjne, które odnoszą się wprost do parlamentarnych prac ustawodawczych (po zainicjowaniu projektu ustawy), ale również wszelkiego rodzaju zgłoszenia organom unijnym dokonywane w toku tzw. czynności prelegislacyjnych, prowadzonych w sformalizowanych procedurach np. przez organy administracji rządowej bądź Senat. Etap postępowania legislacyjnego mający na celu przygotowanie projektu ustawy powinien być objęty kognicją Trybunału, podobnie jak tryb dojścia do skutku samej ustawy. Podstawą kontroli byłaby w takim wypadku ogólna norma konstytucyjna statuująca zakaz naruszeń prawa proceduralnego przez organy państwowe w toku całego — szeroko pojętego — procesu ustawodawczego[7] (o czym jeszcze dalej).
Przesądzenie przez Trybunał, czy ma do czynienia ze sprawą, w której rzeczywiście występował obowiązek wdrożenia unijnych procedur notyfikacyjnych w toku prac legislacyjnych, może wymagać skierowania do TSUE pytania prejudycjalnego[8]. Szczegółowa analiza istoty uznania przez sąd konstytucyjny jurysdykcji TSUE w tym zakresie i związania jego oceną już podczas kontroli konstytucyjności ustawy zdecydowanie wykraczają poza tematykę tych rozważań. Istotne jest jednak, że odesłanie prejudycjalne i orzeczenie TSUE wydane w takim trybie mogą być rozumiane nie tylko jako sposób autorytatywnego potwierdzenia przez organ mający ekskluzywną kompetencję do wykładni prawa unijnego, że in casu istniały obowiązki notyfikacyjne państwa członkowskiego (z punktu widzenia Trybunału znaczyłoby to, że niewątpliwie istnieje przedmiot kontroli w zawisłej przed nim sprawie), ale również jako przejaw działania minimalizującego czy wręcz oddalającego ryzyko sporu kompetencyjnego między sądem konstytucyjnym a TSUE.
III. Proceduralna kontrola ustawy
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
B. Banaszak: Opinia prawna zlecona przez BAS na temat projektu ustawy o TK
Wystąpienie Prezesa A. Rzeplińskiego na Zgromadzeniu Ogólnym Sędziów TK 9 kwietnia 2014
Kontrola obowiązku notyfikowania ustawy w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym (cz. II)
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.